headphones newspaper video-player
Entreprenörerna bakom Bzzt podtaxi hittar kunderna i Stockholm med Bzzt Podtaxi. Foto: Emil Nordin.

Bildreportage: En laddad affär

Intresset för hållbarhet och en rejäl dos kreativitet fick vännerna Per Nyrenius, Sven Wolf och Örjan Jansson att tänka utanför boxen. Resultatet blev eldrivna taximopeder, Bzzt Podtaxi, som syns överallt på Stockholms gator. Nu är de redo att erövra världen.

De syns överallt i Stockholm; De små, vita eldrivna elmoppebilarna stripade med firmanamnet Bzzt Podtaxi och uppmaningen om att ladda ner Bzzt-appen för att snabbt och lätt kunna boka en miljövanlig taxi.

Även i Bzzt:s garage på Torsgatan i Stockholm trängs moppebilarna – här står de på laddning inför kommande uppdrag. På en stor skärm följer Dennis Blomqvist ett 20-tal podar som syns i form av små blinkande prickar.

– När det är dags att ladda batterierna hör förarna av sig till oss och byter podtaxi, antingen här eller i Värtan där vi också har ett garage, förklarar han.

Idén att starta en podtaxi väcktes när Sven Wolf hörde talas om Lerumföretaget Clean Motion som tillverkar elmoppebilar. När sedan Uber var på frammarsch kändes affärsidén klockren: Kanske var marknaden redo för en ny sorts taxirörelse, en taxi som både körde och drevs hållbart – och där chaufförerna var anslutna till kollektivavtal.

De tre vännerna undersökte hur göteborgarna rörde sig, när de rörde sig och sommaren 2016 testade de med nio taxipodar som de bekostat med egna medel och lån från Almi. Bzzt hade sett dagens ljus. Men göteborgarna var för få.

– Vi insåg ganska snabbt att vi behövde en större densitet av människor, och bestämde oss därför för att öppna ett dotterbolag här i Stockholm, även om huvudkontoret fortfarande finns kvar i Göteborg, säger Sven.

Beslutet om att flytta själva verksamheten till Stockholm satt långt inne, men när de väl bestämt sig och de små poddarna började synas i Stockholm fullkomligt exploderade det. Stockholmarna ville åka podtaxi, och via crowdfunding (så kallad gräsrotsfinansiering) fick bolaget 1 500 delägare som tillsammans äger 15 procent.

– Totalt har vi tagit in 10 miljoner kronor i dotterbolaget via crowdfunding. I moderbolaget har vi via riskkapital tagit in 30 miljoner kronor, säger Örjan Jansson.

”Nu närmast kommer vi att öppna kontor i New York, men vi har planer även för Köpenhamn och Amsterdam”

Pengarna räckte inledningsvis till att köpa in 18 fordon, nu finns det knappt 50. Fler är beställda eftersom grundarna vill få ner väntetiderna från nuvarande sex minuter till tre.

För Örjan, Sven och Per har drivkraften hela tiden varit att erbjuda ett hållbart och klimatsmart alternativ. De är alla tre engagerade i miljöfrågorna och berättar att deras podadr, som laddas med el från GodEl, drar 85 procent mindre energi och släpper ut 95 procent mindre koldioxid än en vanlig taxibil.

– Vi vill göra världen bättre och vi vet att det finns intresse från olika håll av världen. Nu närmast kommer vi att öppna kontor i New York, tack vare ett bidrag från Energimyndigheten och svenska handelskammaren i New York, men vi har planer även för Köpenhamn och Amsterdam, avslöjar Örjan.

Det finns ytterligare planer, bland annat på budsidan. För lika väl som man fraktar passagerare till en billig penning kan man frakta varor.

– Men, även om vi har expansionsplaner vill vi växa i lagom takt. Än så länge kör vi inte på till exempel Söder eller utanför tullarna på grund av att vi saknar laddningsmöjligheter. Därför letar vi lokaler.

”Totalt har vi tagit in 10 miljoner kronor i dotterbolaget via crowdfunding”

Att stämningen i garaget är uppsluppen märks på alla de chaufförer som tittar in för en kaffe eller för att byta några ord med Sven och Örjan. Garagehunden Happy ser lika nöjd ut varje gång någon tittar in i köket, och det delas ut ett oändligt antal kramar. Här verkar man veta det mesta om varandra och ”familjeföretag” får en ny innebörd.

– Vi är ett fantastiskt team här. Många ungdomar, och vi letar hela tiden efter chaufförer som kan representera oss och det vi står för, konstaterar Sven.

Text: Anna-Maria Stawreberg.

Svensktillverkad mopedbil

➔ Taxipodden, som man bokar via en app, är tillverkad i Sverige. Podden klassas som EU-moppe och kan köra i upp till 45 km/timme. Eftersom det är ett elfordon behöver den laddas med jämna mellanrum, en laddning räcker 5–6 mil. Tre personer får plats i podden som har trepunktsbälten på samtliga platser. Taxipoden tillverkas av företaget Clean Motion i Lerum och Trollhättan. Clean Motion har fått utmärkelser både från WWF och från Zennström Green Mentorship Awards för sitt hållbarhetstänk. Bläddra för att se fler bilder.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD