För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så får du superkoll på 2020

Kollen på framtiden kan vara avgörande för hur ditt företag lyckas. Men trendspaningar kan bli till modehysteri, varnar Bo Dahlbom, it-professor vid Göteborgs universitet. Företagaren hjälper dig att navigera rätt.
Publicerad 30 dec 2019

Läs även: Sju tips för dig som vill ta greppet om 2020

En allt snabbare teknisk utveckling och ökad global konkurrens sätter press på företagen att hänga med i förändringar. Den som inte har koll på omvärlden och vad som väntar runt hörnet riskerar att bli frånsprungen av konkurrenterna. Historien vimlar av exempel på företag som dukat under eller vacklat efter teknikskiften –   allt från skrivmaskinstillverkaren Facit till klädkedjan JC och gratistidningen Metro.

Parallellt har framtiden blivit en industri där konsulter, mediehus och trendgurus livnär sig på att leverera mer eller mindre träffsäkra profetior. Den som googlar på trender 2020 kan få intrycket av att en företagare gör bäst i att vara med på tåget när det gäller artificiell intelligens och blockkedjor.

"Man underskattar alltid förändringens storlek men överskattar hur snabbt det går"

- Jag tror inte att AI och blockkedjor kommer att spela någon större roll för vanliga företag de närmaste 5–10 åren, säger Bo Dahlbom.

Han är själv en flitigt anlitad föreläsare när det gäller framtidsspaning och teknisk utveckling men ser en risk med att företag rycks med i de trender som alla talar om just för dagen.

– Det finns en modehysteri bland stora företag och banker, säger han. Viktigast är att hålla koll på det som händer på marknaden den närmaste framtiden.

– Där ingår att hålla koll på konkurrenterna och se vilka satsningar de gör.

Att identifiera en långsiktig trend och följa den är betydligt svårare, enligt Bo Dahlbom. Det är osäkert hur uthållig en trend är och hur snabbt utvecklingen går.

– Man underskattar alltid förändringens storlek men överskattar hur snabbt det går, säger han.

Ett tydligt exempel är övergången från butikshandel till e-handel, som är en av de kraftfullaste trenderna just nu. Redan vid millennieskiftet fanns e-handelsbolag som boo.com som skulle sälja kläder på nätet. Men försöket misslyckades eftersom infrastrukturen saknades.

– Under de senaste fem åren har det skett som vi pratade om för tjugo år sedan, konstaterar Bo Dahlbom.

Med en fortsatt snabb övergång till e-handel ser han genomgripande förändringar.

– Trenden pekar mot att köpcentrum blir förlorare. Det får stora konsekvenser för ett antal företag.

Han räknar med att den snabba tekniska utvecklingen kommer att hålla i sig de kommande åren. Det gäller inte bara it utan även inom till exempel bioteknik. Digitaliseringen är en av de så kallade megatrenderna, alltså trender som består under lång tid och påverkar många områden. Hållbarhetstrenden är en annan megatrend, som nu får näring av klimatkrisen.

– Hållbarhetstrenden är i vissa avseenden den starkaste trenden.

Även globaliseringen räknas till megatrenderna, men här är det mer osäkert om den består. Nationalism och handelskrig kan sätta stopp för globaliseringen, precis som när första världskriget gjorde slut på en stark globaliseringstrend för hundra år sedan, konstaterar Bo Dahlbom.

Vilket är ditt främsta råd till en företagare för att förutse kommande förändringar?

Stefan Fölster, Reforminstitutet:

Att inte lyssna för mycket på vad alla säger och vad som står i tidningen utan att fundera på vad nästa svarta svan är, det man inte tror ska hända. Det är hög sannolikhet för att någon okänd händelse inträffar. Fundera och var förberedd på det som kan hända.

Hur kan jag skilja en uthållig trend från en modenyck?

Jag försöker räkna ut vad som ger väldigt stora värden för en kund. Det är det som med hög sannolikhet kommer att prägla marknaden. Modesvängningar är det alla pratar om, men det ger inte så stor kundnytta, till exempel när man lanserade ett kylskåp med inbyggd surfplatta.

Vilken är den viktigaste trenden för en företagare att hänga med i just nu?

Den fysiska handeln har plötsligen insett att e-handeln kommer att växa snabbare än de tänkt sig. Det är för många företagare den viktigaste trenden att hänga med i. I bokbranschen har många varit hypnotiserade av Amazon, medan Storytel såg möjligheten med ljudböcker. En trend som är hotfull kan ändå ge möjligheter.

 

Johanna Palmberg, forskningsledare, Entreprenörskapsforum

Vilket är ditt främsta råd till en företagare för att förutse kommande förändringar?

Mitt främsta råd till företagare är att kontinuerligt arbeta med omvärldsbevakning. Att brett ta del av information om trender och teknikutveckling i såväl svenska som internationella medier, bloggar och poddar. Internet ger oss tillgång till en otrolig mängd information, det svåra är att sålla och hitta de källor som ger en bra översikt på exempelvis teknikutveckling, nya produkter och trender.

Hur kan jag skilja en uthållig trend från en modenyck?

Trender är till skillnad från modenycker uthålliga. Rådet torde därför vara att invänta och se vilka trender som är här för att stanna. Även här kan man använda sig av omvärldsbevakning. Trender som dyker upp på flera håll har en större chans att vara uthålliga. Samtidigt handlar entreprenörskap om att identifiera affärsmöjligheter, och en modenyck kan ju erbjuda just detta.

Vilken är den viktigaste trenden för en företagare att hänga med  i just nu?

Det finns en rad samhällstrender som pågår just nu. Några av de viktigaste är exempelvis hållbarhetsperspektivet och att företagen har ett större tryck på sig att ta samhällsansvar. Andra viktiga samhällsförändringar gäller teknikutveckling såsom artificiell intelligens (AI), digitalisering och blockkedjeteknik.


Text: Sten Sjögren.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna