headphones newspaper video-player
Tidningen Företagaren har träffat Linn Frisinger som driver Swedish Stockings. Foto: Emil Nordin.

Effektiv återvinning ett vågat val

En dokumentärfilm gjorde att Linn och Nadja vågade ta steget – att tillverka strumpbyxor av återvunnet material.

Glödlampskonspirationen. Så hette dokumentärfilmen om planerat åldrande hos förbrukningsvaror som helt ändrade tillvaron för civilingenjören Linn Frisinger och journalisten Nadja Forsberg.

– Vi insåg att nylonstrumpor, som ju alla kvinnor använder, är en riktig miljöbov. De är tillverkade av petroleum och slängs efter bara en kväll, säger Linn.

Linn och Nadja plöjde forskningsrapporter som bekräftade att sopberget av textilier är enormt och att tillverkningen av textilier slukar mängder av resurser i form av vatten och annat. Och – nylonstrumpor är en produkt som är tillverkade för att bara hålla en eller två användningar.

Här fanns något att spinna vidare på. Linn och Nadja kunde inte släppa tanken på att de hittat en affärsidé: miljövänliga strumpbyxor av bästa kvalitet. En affärsplan upprättades. Linn sade upp sig från sitt jobb och de började leta efter lämpliga fabriker.

Till slut hittade de en fabrik i Milano som uppfyllde kraven på hållbarhet. När Linn åkte dit var planen att beställa 800 par för att testa marknaden. På planet hem satt hon med en order på 24 000 par…

”Snart var både NK och Åhléns med på tåget”

Med Nadja och Linn var övertygade om att det fanns en marknad för deras produkt. Kruxet var bara att nå ut. De skickade ut professionella pressmeddelanden där berättelsen om nylonstrumpornas klimatpåverkan tydligt framgick.

– Strumpbyxor är en tråkig produkt att köpa, något man köper för att man ”måste”, så vi bestämde oss redan från början för att ta ett helhetstänk som gjorde det roligare att handla strumpbyxor.

Men 24 000 par strumpbyxor slinker inte ner i några förpackningar av sig själva, och den närmaste tiden satt Linn, Nadja och bekantskapskretsen och packade strumpor. Dessemellan gjorde Linn besök hos tänkbara återförsäljare, där hon gång på gång trummade in budskapet om det unika med Swedish Stockings.

– Vi visste ju att vi hade en klockren produkt som spelade roll.  Vi visste också att målgruppen av medvetna kvinnor som ville ha hållbara strumpor till ett rimligt pris var stor.

Snart var både NK och Åhléns med på tåget. Med hjälp av ambassadörer i form av stylister och kända skådespelare som Emma Watson och Lily James spreds historien med vindens hastighet.

Plötsligt ville ”alla” ha de klimatsmarta, slitstarka strumpbyxorna. Numera säljs strumporna inte bara i Sverige, de finns också i USA, Kanada, Schweiz och Holland, för att nämna några länder.

Och företaget utvecklas ständigt. I dag har Swedish Stockings tio anställda, de gör designsamarbeten och på företagets forskningsavdelning pågår febril aktivitet.  I dagarna släpper de världens första strumpbyxor i 100 procent återvunnet material.

– Vi vill influera hela modeindustrin. Där andra inte vill bli kopierade, är det något vi strävar efter. Att bli kopierade är ett tecken på att vi lyckats med vår vision!

Linn Frisingers tips för framgång:

1. Satsa på erfarenhet. När Nadja på grund av tidsbrist sålde sin del av bolaget utökades ägarkonstellationen med Jörgen Andersson och Lasse Karlsson, båda med erfarenhet av branschen.

2. Professionalism. Nadja och Linn tog hjälp av en pr-konsult för att kommunicera varumärkets budskap och har redan från början letat efter ambassadörer som sprider varumärket.

3. Storytelling. Var tydlig med produktens historia, den väcker intresse.

Fakta om Swedish Stockings
Aktuella: Miljövänliga strumpbyxor gör global succé.
Grundades: 2014.
Omsättning 2017:  8,5 miljoner kronor.
Ägare: Linn Frisinger, Jörgen Andersson och Lasse Karlsson.
Grundare: Linn Frisinger och Nadja Forsberg, som fortfarande sitter i styrelsen.
Antal anställda: 10 personer.
Ort: Stockholm.


Text: Anna-Maria Stawreberg. 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD