För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

10 tips: Så driver du företag tillsammans med dina följare

Maria Sabbah har byggt en framgångsrik verksamhet tack vare en genomtänkt strategi för hur hon ska använda Instagram. Det här är hennes råd till andra företagare.
Publicerad 5 apr 2019
Entreprenören Maria Sabbah vet hur du lyckas på Instagram. Foto: Erika Gerdemark.

Läs även: Maria Sabbah: Låt kunderna göra jobbet

1. Skaffa en följarskara
Att få följare är som att flytta till en ny stad och skaffa nya vänner. Du måste ge en hel del innan du får något tillbaka. Engagera dig och försök hitta konton som liknar ditt eget och gör dess följare uppmärksamma på att du finns. Ställ frågor i dina bildtexter och lämna positiva kommentarer på andras inlägg.

2. Satsa på bilderna
Bestäm dig för vilken typ av bilder och klipp du ska ha. Det som presterar bäst i sociala medier är ljusa, krispiga bilder. Hitta en fotograf som du känner förtroende för. Det tränade ögat är svårt att få själv även om man ofta kan leka runt och få en fin bild.

3. Lägg upp en strategi
För att nå igenom bruset och skaffa sig fler följare behöver du posta relevant innehåll sex–sju gånger per dag. Är du i stället ute efter mer engagemang från dina följare kan det vara en idé att posta färre gånger, men med ännu mer relevant innehåll för målgruppen. Kom ihåg att om du lägger ut tre inlägg om dagen så förväntar sig följarna det även i fortsättningen.

4. Lär dig använda hashtags
Häng med i trenderna och försök hitta mikrotrender i hashtaggar och använd dem för att dina inlägg ska få spridning. Glöm inte att använda en hashtag för ditt eget varumärke som gör att följarna kan tagga sina bilder med dina produkter.

5. Fråga om smakråd
Be följarna om råd och tips. Bolla idéer, gör omröstningar och visa upp former eller färger av kommande design. Ofta blir man överraskad av svaren och responsen. Glöm dock inte din inre kompass – det är intressant att höra följarnas åsikter, men det är du som styr skeppet.

6. Visa upp lagom mycket
Visa gärna upp små glimtar av kommande design eller produktlanseringar, men tänk på att inte visa för mycket, då det tyvärr finns risk för plagiering. Glöm inte att varumärkesskydda ditt företag.

7. Interagera med följarna
Var transparent och dela med dig av sådant som sker bakom kulisserna och hur produktutvecklingen ser ut. Ställ frågor och låt följarna vara med i processen. Låt dem påverka i en rimlig utsträckning, det ökar lojaliteten med företaget.

8. Våga vara personlig
Sociala medier handlar om att kunna berätta en historia som berör och skapar engagemang. I stället för att bara ta bilder på produkterna rakt upp och ner, våga vara personlig. Maria Sabbah placerar produkterna i olika rum och situationer i hennes hem, där barnen är med ibland. Testa några olika varianter för att hitta ditt unika framgångsrecept.

9. Ta dig tid
Svara så snabbt som möjligt på följarnas frågor, stora som små – det lönar sig i det långa loppet då sociala medier har blivit som en primär kundtjänst för många småföretagare. Maria Sabbah lägger ett stort antal timmar varje dag för att upprätthålla företagets kundrelationer i sociala medier.

10. Strunta i att jaga ”likes”
Lägg upp det som du tror på, snarare än det du tror kommer generera gillamarkeringar. Liketrenden är på väg bort och Maria Sabbah ser att fler sparar ner bilder och skriver privata kommentarer i stället för att trycka på gillaknappen. "I slutändan vill vi att folk ska köpa våra produkter – inte enbart gilla våra bilder", konstaterar hon.

Fler nyheter från Företagarna