För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hållbara företag vinner affärerna

Trenden är tydlig – landets småföretag satsar alltmer på hållbara affärer. En satsning som belönas på flera fronter.
Publicerad 8 apr 2019

När Jakob Ribbing startade företaget Smart Recycling tillsammans med några tidigare arbetskamrater var hållbara affärer i fokus redan från start.

– Vi upptäckte att många företag var miljömedvetna och satsade på att återvinna. Men när återvinningskärlen skulle hämtas upp så kom en dieseldriven lastbil och hämtade papper, en annan hämtade glaset, säger Jacob i samband med att Företagarnas rapport "Hållbarhet som konkurrensfördel – småföretagen ställer om" nyligen presenterades. Jakob och hans kollegor valde en annan väg.

– Vårt mål är en helt fossilfri fordonsflotta, ett mål som vi har nått till 95 procent. För att arbeta klimatsmart så samordnar vi också hämtningarna hos våra kunder, både papper och glas hämtas av samma bil.

Brett intresse

Men Smart Recycling är inget isolerat exempel. Företagarnas rapport visar att det finns ett brett intresse för klimatsmarta affärer bland landets småföretagare.

– Utvecklingen går snabbt, konstaterar Johan Genneby från Beyond Intent som har genomfört undersökningen i samarbete med Företagarna och initiativet Fossilfritt Sverige. Nästan 9 av 10 anser att det är viktigt eller mycket viktigt för företag att ta ett samhällsansvar och bedriva ett hållbarhetsarbete – och hela 63 procent av företagen har ett hållbarhetsarbete.

Rapporten pekar på att det är flera olika drivkrafter som påverkar företag att jobba med hållbarhet. Många upplever att hållbarhetsarbetet är ett krav från kunder/samhället – men att jobba kilmatsmart är också en konkurrensfördel som bidrar till att vinna nya affärer. En som har fått uppleva att frågan har hamnat i fokus är Anki Bergstedt, vd och ägare av Nemax Miljöhantering i Lekeberg:

– Intresset har verkligen vuxit under det senaste året. Allt fler företag upptäcker att hållbarhetsarbetet bidrar till att bygga varumärket och göra bättre affärer, berättade hon på Företagarnas hållbarhetsseminarium.

Men det finns utmaningar, visar rapporten. För många av landets småföretagare är hållbarhetsarbete främst en fråga om resurser – och Företagarna pekar på vikten av att klimatpolitiken är förankrad i småföretagarens vardag.

– Det ska vara lätt att göra rätt, konstaterar Günther Mårder, vd för Företagarna. Vi ska fortsätta att inspirera och sprida kunskap om hur du som företagare kan jobba klimatsmart.

Finns framtidstro

Svante Axelsson är nationell samordnare för Fossilfritt Sverige och han ser stora möjligheter.

– Rapporten visar att det finns en framtidstro bland landets småföretagare och det är en kraft som vi ska ta vidare. Det finns en miljon småföretagare i Sverige och jag tror att de kan bidra till att vi kan klara av klimatomställningen.

En av de utmaningar som många företagare möter när de vill jobba klimatsmart är att det är svårt att veta vilka regler som gäller – och hur man som företagare kan få hjälp att utveckla sin verksamhet i en hållbar riktning.

– Det jag speciellt tar med mig från rapporten är att vi från samhällets sida måste bli bättre på att informera och inspirera företagare att göra rätt klimatinsatser, säger Karolina Skog (MP), tidigare miljöminister i regeringen Löfven och en av de riksdagspolitiker som kommenterade rapporten.

Läs mer: Hållbarhet som konkurrensfördel – småföretagen ställer om

Fler nyheter från Företagarna