För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Experten: Arbetsbrist – mer än du tror

Arbetsbrist är så mycket mer än bara brist på arbete. Det menar Företagarnas jurist Hampus Löwstedt.
Publicerad 5 apr 2019
Företagarnas jurist Hampus Löwstedt. Foto: Oskar Omne.

Det är du som företagare som bestämmer vilken riktning ditt företag ska gå och hur det ska drivas. Innebär detta att anställda behöver sägas upp, så behövs antingen arbetsbrist eller personliga skäl som saklig grund för uppsägning. Arbetsbrist är sådana grunder som inte härrör sig till en anställd personligen. Uppsägning som konsekvens av beslut om företagets framtida organisation och verksamhet är exempel på arbetsbrist.

Arbetsbrist kan naturligtvis uppstå på grund av att företaget inte säljer lika mycket som tidigare och därför tvingas dra ned på personalstyrkan. Det är dock inte en förutsättning för att arbetet faktiskt försvinner.

Ett exempel är det lilla sörmländska familjeföretaget som gör hamburgare – och som borde ha ett ännu bättre resultat ut ifrån allt det slit som familjen lägger ner. Företagets ledning beslutar därför om investeringar i maskiner som kan göra det arbetstagarna tidigare gjort. Arbetet är egentligen kvar, men det klassas ändå som arbetsbrist.

På samma sätt är det arbetsbrist om företaget beslutar att lägga ut en del arbete hos ett annat företag. Arbetsmomenten finns fortfarande kvar men även det är arbetsbrist.  Ytterligare ett exempel är att företaget bestämmer sig för att producera hamburgare med en viss ingrediens, som endast ett fåtal i Sverige har kompetensen att processa. Då uppkommer arbetsbrist på grund av behov av annan kompetens hos arbetstagarna. Men som arbetsgivare måste du följa både lagen om anställningsskydd (LAS) och medbestämmandelagen (MBL). Du kan se dem som spelregler för hur förändringar kan genomföras, i stället för att se det som spelregler för om de kan göras.

Det uppstår ingen arbetsbristsituation om inte arbetsgivaren har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Omplaceringsskyldigheten innebär att om det finns lediga tjänster i företaget, så ska dessa erbjudas till dem vars tjänster tas bort. Arbetsgivaren kan då vara skyldig att acceptera en utbildnings-/inlärningstid om cirka 3–6 månader (beroende på storleken av företaget) för att lära sig de nya arbetsuppgifterna.

Om inga lämpliga lediga tjänster finns i företaget ska anställda sägas upp i en viss ordning. Du har säkert hört uttrycket ”sist in först ut” eller turordningsreglerna. Arbetsgivaren gör en eller flera turordningslistor beroende på om det finns kollektivavtal eller om det finns flera olika driftsenheter. Om en arbetstagare har rätt utbildning, erfarenhet och egenskaper för en tjänst som någon längre ner på turordningslistan, så ska arbetstagaren erbjudas omplacering till den tjänsten.

Så det är företaget med dess ägare som leder och fördelar arbetet och bestämmer hur verksamheten ska bedrivas. Om det innebär förändringar för arbetstagarna ska företaget agera enligt arbetsrätten. 

Lyckligtvis är familjeföretaget i exemplet ovan medlemmar i Företagarna, så de kan gå in och läsa mer om arbetsbrist på hemsidan i Arbetsgivarhandboken. Med den och ett telefonsamtal till oss på den juridiska rådgivningen kan våra medlemmar driva framgångsrika företag enligt spelreglerna.

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna