Bildreportage: Pannan som alla vill ha
Det tar inte många minuter att köra igenom den lilla orten Skeppshult. Och hade det inte varit för en jättestekpanna intill vägen med texten ”100 år 2006” hade vi nog kunnat missa vårt mål. I Skeppshult bor cirka 300 invånare, men det är företagen som satt ortnamnet på kartan. Skepphults Gjuteri, Skeppshultcykeln och Skeppshultstegen är tre stora företag som tillsammans ger arbete åt cirka 200 personer på orten.
Vi ska träffa gjuteriets vd Simon Bolmgren. Företaget har gjort en imponerande resa sedan familjen Bolmgren förvärvade bolaget 2011. Simons pappa, Thomas Bolmgren, hade arbetat länge med bolagsförvärv och Simon var strategisk rådgivare inom samma område. I dag är Thomas Bolmgren styrelseordförande och Simons bror Filip Bolmgren produktionschef i företaget.
Varför blev det just ett gjuteri?
– När vi kom hit första gången kändes allting rätt. Skulle vi våga satsa på ett familjeägt bolag så fanns det många värden här på orten som talade för en storsatsning. Och naturligtvis såg vi också en potential i att utveckla varan, det vill säga gjutjärnsprodukterna. Det fanns produkter som inte sålde så bra och bland våra första åtgärder var att rensa i sortimentet. Men klassikerna behöll vi, säger Simon Bolmgren.
Någonting har de nya ägarna gjort rätt. Omsättningen har fördubblats sedan förvärvet 2011 och målet är att växa ännu mer. En av nycklarna till framgången är en nyprofilering av varumärket Skeppshult.
– Vi kan inte konkurrera med lågprisprodukter från Asien som till exempel säljs på stormarknad. Ingen impulsköper en stekpanna som kostar mer än 199 kronor. Vi satsar i stället på nya försäljningskanaler där kraven på produkterna är mycket höga. Vi har lyft kvaliteten och samarbetar med duktiga designers. En Skeppshultsprodukt ska kunna räcka livet ut, fortsätter Simon Bolmgren.
Ytterligare en faktor för framgång är att lyckas med export. Viktiga marknader för Skeppshult är Kina och Korea, och man tar nu även sikte på den europeiska marknaden. Det är inte minst tack vare influencers i sociala medier som svenskt hantverk har blivit allt mer efterfrågat utomlands. En lite udda äggpanna är exempel på en av Skeppshults stora succéer.
”Vi har lyft kvaliteten och samarbetar med duktiga designers.”
Vi får en guidad tur in i verksamhetens hjärta, gjuthallen. Här inne skulle tiden kunna ha stått still i många år vid en första anblick. Sotet ligger tungt i hallen och smält järn, uppvärmt till 1 500 grader, hälls i gjutformar som är tillverkade av sand för att klara den höga temperaturen. Det gäller att inte gå för nära då gnistor slår upp från den flytande elden. Efter avkylning slås formen sedan sönder och en gjutjärnspanna ser dagens ljus. Vi får bevittna ett gammalt genuint industrihantverk som är ensamt kvar av sitt slag i Norden.
Kvalitetskontrollen är hög i varje steg av produktionen och pannor som inte håller måttet smälts ner igen, eller säljs till reducerat pris i Skeppshults egen fabriksbutik. När vi lämnar gjuthallen synar Simon Bolmgren färgen på byggnaden.
– Här ska vi måla om, rosa passar inte på en industribyggnad. Och fabriksbutiken vill vi göra mer industrilik. Det handlar om image. Rätt image är viktigt för trovärdigheten och sådant uppfattar kunderna, säger Simon.
”En Skeppshultsprodukt ska kunna räcka livet ut”
Inom ett par år hoppas Skeppshult kunna bygga ut verksamheten i form av en ny mer effektiv gjuthall på ängen utanför. Det som saknas är ett miljötillstånd som kan ta upp till ett år att få. Går allt vägen är målsättningen att omsätta en miljard kronor. En fantasisumma i mångas ögon men inte en helt orealistisk tanke för Skeppshults nya ägare.
Tillbaka på kontoret frågar jag Simon Bolmgren om han har några historiska bilder eller dokument kvar från det gamla Skeppshult. Han ser först lite frågande ut, men plockar sedan fram en lunta gulnade papper.
– Jag vet inte riktigt vad det här är ärligt talat. Men telefonnumret hit var en gång i alla fall ensiffrigt – rikstelefon nummer 9.
Text: Tom Sörhuus. Foto: Emil Nordin.
Fakta om Skeppshults Gjuteri
Startår: 1906
Verksamhet: Tillverkar och säljer handgjutna produkter
Plats: Skeppshult, Småland. Mindre butik/showroom i Stockholm
Antal anställda: 45
Omsättning 2017: 70 miljoner kronor
Simon Bolmgrens bästa råd till företagare:
– Titta på mjuka värden och vad som gör just din produkt unik.