För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guide: Betallösningar och snabba pengar

Swish, Izettle och andra betaltjänster gör det lättare för företagaren att ta betalt och få in pengarna snabbare. "Det är enklare än någonsin att lösa betalningsbiten", säger cykelhandlaren Martin Sjögren. Tidningen Företagaren guidar dig rätt i djungeln av digitala betallösningar.
Publicerad 5 dec 2018
Betallösningar gör vardagen enklare för cykelhandlaren Martin Sjögren. Foto: Carla Lomakka.

”Nu kan också hantverkare, konsulter och fysiska butiker använda digitala betallösningar”

I Stålhästens cykelbutik på S:t Eriksgatan i Stockholm är det kortbetalningar via Izettle som gäller.

– Det är en smidig betallösning eftersom den är mobil, säger Stålhästens ägare Martin Sjögren.

Stålhästen säljer cyklar både i butik och online. Ibland säljs de på marknader eller i popup-butiker och där förenklas hanteringen av Izettles mobila kortläsare.

Bra för mindre företag

Digitala betaltjänster har gjort det möjligt för mindre företag att ta för sig av e-handelns snabbt växande kaka. Men även fysiska butiker, hantverkare och konsulter kan i dag dra nytta av den nya tekniken.

För hantverkare har betalningstjänsten Swish öppnat nya möjligheter. Sedan lanseringen i slutet av 2012 har Swish vuxit explosionsartat och idag har 6,5 miljoner privatpersoner tillgång till tjänsten. Flera banker medger numera swish-överföringar på upp till 150 000 kronor – eller mer om betalningen delas upp. En stor fördel är att pengarna kommer in direkt, vilket ger en bättre likviditet.

Men för att kunna ta betalt med Swish måste företagaren ha tillgång till tjänsten Swish Företag. För butiksinnehavare är många gånger kort det bästa alternativet. De flesta kunder har kort och de är vana vid betalsättet. Kontaktlös betalning – blipp – har gjort kortbetalningar ännu smidigare.

Swish i butik är krångligare än så länge eftersom kunden måste skriva in telefonnummer, legitimera sig via mobilt bank-id och visa upp överföringen i kassan.

Höga avgifter varit gissel

Problemet med kortbetalningar är kostnaderna, och höga avgifter har länge varit ett gissel i handeln. När handlarna förbjöds att ta ut avgifter av konsumenter för kortköp fick i stället butikerna ta smällen. Ovanpå kortavgifterna kan det komma till startavgifter, månadsavgifter och hyra av kortterminaler.

Men skärpta EU-regler för kortavgifter och hårdnande konkurrens mellan leverantörerna av betaltjänster har satt press på priserna. I dag har de minsta företagen fler alternativ att välja mellan, som Izettle eller Sumup.

Samtidigt har konkursen tvingat banker och betaltjänstföretag att ta bort eller sänka avgifterna. Bankerna och kortföretag kan i vissa fall erbjuda lägre transaktionskostnader än till exempel Swish och Izettle, vilket kan vara en fördel för lite större verksamheter.

Inom e-handeln är kortbetalningar det vanligaste betalningssättet med faktura på andra plats. Swish ligger nu på tredje plats och 37 procent av svenskarna har använt Swish när de handlat på nätet, enligt en undersökning från betaltjänstföretaget Dibs.

Betaltjänsten Klarna har erövrat en stark position inom e-handel. En förklaring är att kunden här kan välja mellan olika betalsätt. Det är en fördel för e-handeln eftersom det kan göra kunderna mer köpbenägna. Samtidigt har Klarna jämförelsevis höga transaktionskostnader. Även här skärps konkurrensen och nya aktörer dyker upp på marknaden. Ett exempel är Svea Ekonomis tjänst Payson med ett upplägg som liknar Klarnas.

Text: Sten Sjögren.

Trendkoll! Nya sätt att betala:


1. Fler utländska kunder. Här gäller det att erbjuda internationellt gångbara betaltjänster. Kinesiska turister står för en stor del av taxfreehandeln och de betalar gärna med appen Ali Pay.

2. Ökad konkurrens från internationella betaltjänstbolag kan öka prispressen.

3. Plastkortens tid är räknad. Digitala plånböcker som Apple Pay och Masterpass kan revolutionera betalningarna.

4. Allt fler gör affärer både i verkliga livet och på nätet. Betaltjänstföretagen tvingas anpassa sig och leverera allt i ett-lösningar.

5. Kontaktlösa betalningar med mobil och kort som blippar blir vanligare och är bara början. Betalchip kan byggas in i klockor, ringar och armband.

5 digitala lösningar för det lilla företaget


Klarna Checkout

Betalsätt: Faktura, kort med mera.
Passar för: E-handel.
Fördel: Flera olika betalningsalternativ finns.
Nackdel: Hög kostnad per transaktion för mindre belopp.
Rörliga kostnader: 3,50 kr + 2,79 procent per transaktion.

Bambora One
Betalsätt: Kort.
Passar för: E-handel, butik.
Fördel: Pengar direkt, kort är det vanligaste betalsättet, har paketlösning med kort-läsare.
Nackdel: Månadsavgift nackdel vid låg omsättning.
Rörliga kostnader: 1,50 per transaktion.
Fasta kostnader: 199 kr per månad inklusive korterminal.

Izettle Go
Betalsätt: Kort.
Passar för: Mindre butik, torghandel, hantverkare.
Fördel: Pengar direkt, portabel och billig utrustning.
Nackdel: Dyrare vid många mindre köp.
Rörliga kostnader: 1,79 per transaktion.
Fasta kostnader: 379 kr för kortläsare, 399 kr per månad för Izettle GO Plus med kassaregister.

Payson checkout 2.0
Betalsätt: Faktura, kort med mera.
Passar för: E-handel.
Fördel: Många betalningsalternativ.
Nackdel: Dyrare vid många mindre köp.
Rörliga kostnader: 2,85 procent per transaktion, minimiavgift 4,50 kr.

Swish Företag
Betalsätt: Swish.
Passar för: E-handel, torghandel, hantverkare.
Fördel: Pengar direkt, mobilitet, billig teknik, inga kort, 6,5 miljoner användare.
Nackdel: Butiksköp krångligare än betalning med kort.
Rörliga kostnader: 2 kr per transaktion.
Fasta kostnader: Årsavgift 500 kr.

Fler nyheter från Företagarna