Köpa och sälja bolag: Per-Erik sålde allt – och kör vidare
Det låter som en variant av att äta kakan och ha den kvar. Per-Erik Störe är en känd företagarprofil i hemorten Finspång, liksom i Östergötland och Södermanland. Sedan början på nittiotalet har han varit med och byggt upp Garageportexperten till en ledande aktör inom garageportar, baserad på ett franchiseupplägg.
Han började 1991 med två tomma händer, förutom ett lån på 25 000 kronor från sin far. Han och hustrun Marie drog i gång Team Störe AB som sålde och monterade garageportar från olika leverantörer. Några år senare slog han sig ihop med en grupp likasinnade företagare från olika delar av landet och bildade det nationella franchiseföretaget Garageportexperten Sverige AB. Samtidigt behöll han Team Störe och blev franchisetagare i Östergötland och Södermanland.
– Jag blev kund till mig själv, säger Per-Erik Störe.
Så småningom omsatte han 18 miljoner kronor i Team Störe samtidigt som Garageportexperten vuxit till 29 franchisetagare och 49 anläggningar runt om i Sverige.
– Jag frågade mig: Vill jag jobba med det här tills jag ramlar ihop? Eller kan jag bidra på annat sätt, till att konceptet och kedjans styrka utvecklas och förstärks?
”Jag frågade mig själv: Vill jag jobba med det här tills jag ramlar ihop?”
2013 ville en av hans anställda starta eget. Det slutade med att verksamheten i Linköping togs över av medarbetaren och hans fru. Ett par år senare köptes businessen i Nyköping av en kund och ytterligare några år senare var det dags för ägarbyte i den resterande delen i Östergötland.
Upplägget var detsamma vid alla tre ägarskiftena. Ett nytt regionalt bolag bildades och tillgångarna i moderbolaget slussades över dit. Per-Erik Störe hade skissat på modellen ihop med sin revisor och Garageportexpertens vd Mikael Holmstrand.
Får man tro Per-Erik Störe finns vinnare både på köpar- och säljarsidan och inte minst hos franchisegivaren då kontinuiteten bibehålles. De tre avknoppade bolagen har i dag en sammanlagd försäljning som ligger 40 procent högre än när de ingick i samma bolag.
Och Per-Erik Störe själv är fortsatt delägare i moderbolaget, som kontrollerar franchiserättigheterna. Dessutom sitter han i företagets styrelse och arbetar med diverse projekt.
Att hitta rätt värdering på företagen har inte skapat några problem:
– Vi har tittat på hur många portar man säljer i varje område. Vad genererar det och vilken vinst ger det. Utifrån det har vi tagit fram en mall.
Men Per-Erik Störe tillägger:
– Inget är mer värt än vad köparen är beredd att betala.
Text: Sten Sjögren.