Crowdfunding gav ljud på metervara
Fredrik Gunnarsson hade sedan 1990-talet designat högtalare och andra ljudrelaterade produkter åt datortillverkare som Acer och Dell. 2013 bestämde han sig för att starta eget tillsammans med kollegan Victor Isaksen. Målet var att slå sig in på högtalarmarknaden i Sverige och globalt. Tillsammans utvecklade de en högtalare som kombinerar högkvalitativt ljud med artificiell intelligens. De små, stapelbara och trådlösa högtalarna fungerar som smarta datorer, vilka kommunicerar med varandra och spelar på olika sätt för att åstadkomma en lämplig ljudbild. Kunden kan införskaffa en eller flera högtalare beroende på om man exempelvis ska använda den/dem på picknicken utomhus, hemma framför tv:n eller arrangera en fest.
– Det är som att köpa ljud på löpmeter och ger en flexibilitet efter behov i stället för att bara ha en ljudanläggning som passar i ett sammanhang. Ett sådan här ljudlösning har inte funnits på marknaden tidigare, säger Fredrik Gunnarsson.
För att utveckla mjuk- och hårdvaran tog bolaget i inledningsskedet in pengar från affärsänglar. En annan viktig finansieringskälla har varit så kallad gräsrotsfinansiering (crowdfunding). I december 2014 startade de en tvåmånaderskampanj på crowdfundingsajten Indiegogo med målet att samla ihop en miljon kronor och en orderstock på tusen enheter. Detta lyckades. 255 förhandskunder från hela världen lade beställningar och sköt därigenom till kapital.
– Vi valde crowdfunding för att det är en bra marknadsföringskanal och för att vi behövde få ihop en tillräckligt stor orderstock för produktion. Det är inte kostnadseffektivt att producera högtalare i små volymer, säger Fredrik Gunnarsson.
”Var brutalt ärlig”
Tanken var att högtalarna, som tillverkas i Taiwan, skulle levereras till förhandsbeställarna under 2015. Men så blev det inte, bland annat beroende på tekniska problem med dataöverföringen mellan enheterna. För Fredrik Gunnarsson var det viktigt att under processen kommunicera kontinuerligt med beställarna, hålla dem informerade och nöjda.
– En del är medvetna om att det tar tid att bryta ny mark och att det kan dröja något år innan produktutvecklingen är färdig. Andra har inte samma erfarenhet och förväntar sig att det ska gå snabbt. Utmaningen är att bemöta olikheterna i den här kunskapen.
Att kommunicera till förhandskunderna att de tvingas vänta längre än planerat på produkterna är ingen drömsituation, men det är heller inte ovanligt för nystartade bolag.
– Det gäller att vara brutalt ärlig och förklara varför det tar lite extra tid. Produktionen startade våren 2016 och under sommaren skedde leveransen till beställarna. I dag finns högtalarna i hifi-fackhandeln i USA och en handfull länder i Europa.
– Även om det är svårt att säga en exakt siffra hoppas vi på en trevlig försäljningsökning för året. Vi kommer också att rulla ut på fler marknader, säger Fredrik Gunnarsson.
Text: Tomas Nilsson.