För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

För farlig för en försäkring

Allt fler entreprenörer har svårt att teckna en företagsförsäkring. Det räcker inte längre att företaget har god ekonomi och en skötsam ledning.
Publicerad 6 dec 2017
Pallservice Renova AB i Nykvarn är ett av de företag som drabbats. Foto: Oskar Omne.

Läs även: Ministern om försäkringskaoset

Läs även: Försäkringsbranschens svarta lista

Janne Helgesson suckar. Han tillhör den växande skara av företagare som försäkringsbolagen nobbar. I 35 år har han, brodern och numera också brorsonen drivit företaget Pallservice Renova AB.

– Vi är ett solitt företag, trippel-A-ratade sedan 15 år och har gott renommé, och så blir vi behandlade på det här sättet. Det går inte med ord att beskriva hur det känns, säger han.

Försäkringsproblemen började i september 2016 då företaget blev utsatt för ett brandattentat. Samma sak hände i april 2017, och ett kort tag därefter kom ett brev från Länsförsäkringar. På grund av attentaten var Pallservice Renova inte längre välkomna som kund.

– Och brevet var inte ens undertecknat av en person som vi kunde vända oss till, säger Janne Helgesson. Vi hade förväntat oss att vår försäkringshandläggare i alla fall skulle vilja ha ett möte med oss och diskutera det som hade hänt, men vi blev bara utkastade.

Pallservice Renova hade ändå tur. Janne Helgesson lyckades med bara några dagar till godo teckna en försäkring i ett brittiskt försäkringsbolag via en mäklare.

– Vi fick en högre självrisk och en dyrare premie än tidigare, plus krav på att vi skulle fortsätta med det förstärkningsarbete av säkerheten som vi redan hade påbörjat. Men vårt gamla försäkringsbolag gav oss inte ens möjlighet att förhandla, de bara sa upp oss.

"Jag har gjort allt, och ändå slänger de ut mig”

Länsförsäkringar vill inte kommentera varför de valde att säga upp försäkringen för Pallservice Renova:

– Vi kan inte uttala oss om vad som hänt just i det enskilda fallet. Att vi säger upp en försäkring grundar sig i de flesta fall på att vi inte kan försäkra verksamheten på ett bra sätt. Det blir då för stor risk för övriga försäkringstagare vilka potentiellt drabbas av höjda priser eller försämrade villkor, säger Mats Carlens, pressansvarig Länsförsäkringar Stockholm Och Pallservice Renova AB är inte ensamma om att ha problem med att teckna en företagsförsäkring.

Johan Abrahamsson– Det här är ett växande problem, säger Johan Abrahamsson, försäkringsansvarig på Företagarna.

Till organisationens rådgivning ringer fler och fler företagare som inte får teckna försäkring, inte på grund av att de har misskött sig utan för att de tillhör en viss bransch. Dessutom börjar det bli vanligare att företag får nej för att de har sin verksamhet lokaliserad i ett område som av försäkringsbolagen bedöms som oroligt.

– Ofta är det här en stegvis process där det lilla företaget först får höra att de måste betala dyrare premier, sedan måste de investera i dyr skyddsutrustning och får till slut ändå nej inför nästa förfallodag, konstaterar Johan Abrahamsson.

Samtidigt påpekar försäkringsbolagen att de är vinstdrivande bolag som inte har något samhällsansvar, men däremot ett ansvar gentemot sina andra kunder.

– Grundtanken i en försäkring är att kollektivet tillsammans hjälps åt, men jag tror inte att skoaffären vill betala en högre premie för att guldsmeden ska kunna försäkra sig, konstaterar Christina Almtun, affärsområdeschef på försäkringsbolaget Svedea. Det här handlar inte om att vara elak, men vissa branscher har så höga skadekostnader att deras egna premier inte kan täcka dem.

På konsumentsidan finns ett lagstadgat skydd till rätten att teckna försäkring, men ett sådant saknas i dagsläget på företagarsidan. Och Johan Abrahamsson ser en stor risk för att utgallringen från försäkringsbolagens sida blir ännu hårdare framöver.

– Vi ser en trend där försäkringsbolagen hellre tackar nej till en kund och därmed minskar omsättningen än riskerar att skadebeloppen blir för höga.

Och vissa branscher är mer utsatta än andra. Patrik Lund, guldsmed från Kungsör, är besviken på hur branschen behandlas av försäkringsbolagen. Det var 2005 som Patrik Lund startade sin första guldsmedsbutik i Kungsör. Sedan dess har företaget vuxit, fyra gånger har han bytt upp sig till större lokaler. Men trots att firman mår väl, alltid har betalat sina premier och dessutom investerat i de allt dyrare säkerhetslösningar som försäkringsbolaget krävt fick Patrik Lund i somras besked om att företagsförsäkringen skulle sägas upp. Bolaget ville inte ha honom och hans firma som kund längre.

– Och det är inte bara vi som har blivit utkastade, utan jag har ringt runt till kollegor som berättar att de har fått samma besked.

Försäkringsbolagen menar att guldsmedsbutikerna är för utsatta för rån, stölder, hot och inbrott för att de ska vara lönsamma att försäkra.

– Det som gör mig arg är att jag har följt alla deras krav, gjort stora investeringar och betalat höga premier. Jag har gjort allt det, och ändå slänger de ut mig.

– Om det fortsätter så här är risken att de små guldsmedsföretagen försvinner och att det bara blir stora kedjor kvar.

Text: Karin Aase.

Fler nyheter från Företagarna