För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Metoo-kampanjen ger oss ett momentum”

Hallå där! Lars Anderman, vd för Sveriges Skorstensfejarmästares riksförbund, som lyfter frågan om sexism och sexuella trakasserier på arbetsplatser, efter Me Too-kampanjen.
Publicerad 6 dec 2017
Lars Anderman, vd för Sveriges Skorstensfejarmästares riksförbund, tycker att fler bör arbeta förbyggande mot sexuella trakasserier.

Berätta kort, vilka är SSR?

– Vi är en arbetsgivar- och branschorganisation med cirka 160 medlemsföretag från Ystad till Kiruna. Ambitionen är att vara en "go to"-organisation, att medlemmarna kan höra av sig till oss, oavsett vad det gäller. Vi är fem anställda på kansliet.

Ni har redan lyft fram behovet av större mångfald?

– Vi är en mansdominerad bransch där andelen kvinnor är mindre än 10 procent. Vi vet samtidigt att en arbetsplats med mångfald, som speglar kunderna, resulterar i en bättre arbetsmiljö och ofta ger en bättre lönsamhet.

Vad gör ni nu apropå Metoo-kampanjen?

– Vi vill att våra medlemmar ska arbeta med att stoppa trakasserier och sexism, för att skapa en arbetsplats som är trygg för alla. Metoo-kampanjen ger oss ett momentum.

Hur ska ni gå till väga?

– Vi tar fram ett utbildnings- och informationsmaterial för våra medlemsföretag, dels fokuserat på arbetsmiljön på respektive företag, dels för medarbetare ute bland kunder, vilket är merparten av arbetstiden.

Behövs det här i just sotarbranschen?

– Jag säger inte att vår bransch är sämre eller bättre än andra men vi har anställda som arbetar ensamma långa pass och som möter stora grupper av våra medborgare. Som lokal entreprenör är man ofta starkt beroende av goda relationer med lokalbefolkningen. Dessutom ska sotningar och brandskyddskontroller genomföras utifrån kommunens bestämmelser. Man kan alltså inte tacka nej till uppdrag hur som helst.

Vad är målet?

– Att våra medlemsföretag har klara rutiner hur de ska agera om en anställd känner att den inte blir rätt bemött av kunden. Rutinerna ska vara förankrade hos såväl beställaren och företagsledningen som hos samtliga anställda. Det ska också finnas en kultur som ger en trygg arbetsmiljö, där ingen känner sig diskriminerad, trakasserad eller utsatt.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna