För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Självfakturering skapar frustration

Företag som använder sig av självfakturering riskerar att få vänta länge på pengarna. ”I ett fall dröjde det sex månader innan vi fick betalt”, säger Christian Sahlén som är chef för Actia Nordic i Linköping.
Publicerad 26 okt 2016

Läs även: Hela listan: Sveriges bästa och sämsta betalare.

Christian Sahlén leder ett snabbväxande företag som utvecklar smarta kommunikationssystem – telematik – åt fordonsindustrin. Bland kunderna finns flera av Europas mest ansedda bilmärken. Han har arbetat 30 år i fordonsindustrin – en bransch där betalningstiden blivit allt längre.


– Man kan se en förändring över tiden, där man gått från 30 till 75 dagar eller mer. De senaste åren har leverantörerna pressats till ännu längre betalningstider, och vi ser allt fler tillverkare som vill gå över till självfakturering, så kallad selfbilling, SBI.

Självfakturering gör leverantören beroende av att kunden verkligen ställer ut fakturan, och att det sker i tid.

– Hos en tidigare arbetsgivare i samma bransch fick vi vänta i ett halvår på en stor betalning. Vi fick lägga ner ett jättejobb på att komma tillrätta med problemet, vilket påverkade vårt kassaflöde, säger Actias ekonomichef Mikael Friman.

”Då får vi jaga in pengarna. Det är näst intill omöjligt att få upprättelse.”

Det finns många exempel på problem orsakade av självfakturering, enligt Actia. I ett annat fall fick bolaget vänta 2-3 månader innan det ställdes ut en faktura. Och problemen fortsätter:

– Just nu har vi en kund som släpar efter med 30 miljoner kronor, säger Mikael Friman.

Att kunderna dröjer med att skicka ut fakturorna är mycket vanligt, enligt Christian Sahlén. Han ser det som en medveten strategi hos kunderna för att förbättra sin likviditet.

– Det är ett sätt att låna pengar hos leverantören. Dessutom är fakturorna ofta felaktiga. Första instans för att komma tillrätta med problem är kundens supportavdelning. Den ligger ofta mycket långt ifrån kundens verksamhet, till exempel i Indien, enligt Christian Sahlén.

– Som leverantör får man jaga på flera fronter för att få hjälp att komma till en lösning, och det kan ta månader att reda ut problem, säger Christian Sahlén.

Leverantörerna tvingas nu lägga alltmer resurser på att jaga in pengar.

– Hos oss har vi i dagsläget en halvtidstjänst bara för att reda ut strul, berättar Mikael Friman.

Christian Sahlén är kritisk till ett system där leverantören tvingas avhända sig en av de viktigaste processerna, nämligen möjligheten att ställa ut en faktura.

– Som bolag är vi ansvariga för att sköta moms och skattebetalningar. Då känns det lite märkligt att vi inte tillåts att ha kontroll över vår faktureringsprocess. Det här ger dessutom kunden möjlighet att efter eget tycke göra avdrag om den anser att en leverans inte motsvarat förväntningarna.

– Då får vi jaga in pengarna. Det är näst intill omöjligt att få upprättelse, säger Christian Sahlén. Någon möjlighet att välja bort självfakturering finns i regel inte för leverantörerna till de stora biltillverkarna. Den som vill vara med och leverera tvingas många gånger acceptera villkoren.

Actias ledning jobbar i stället på att försökakomma tillrätta med avigsidorna.

– Vi tar upp det i förhandlingarna. Där sätter vi tryck på kunderna att ta itu med problemen.

Fler nyheter från Företagarna