För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Det finns ett Gnosjö i varje län

Gnosjöandan har fått fotfäste på många platser runtom i Sverige. Vi gav regioncheferna inom Företagarna den tuffa uppgiften att peka ut en ort i varje län som präglas av samarbete, entreprenörskap och en rejäl portion småländsk klurighet. Sverige – vi har ett resultat!
Publicerad 19 feb 2016

Ur Företagaren nr 1 2016, Företagarnas medlemstidning.

Det handlar om samarbete, handlingskraft och riskspridning. De småländska superentreprenörerna har nya idéer för att försvara den välkända Gnosjöandan. Vi arbetar enligt Gnosjöandan står det på en inglasad affisch som besökaren möts av på Gnox Enterprise i Gnosjö. Företagarna på orten formulerar där den berömda andan i tio punkter – tio budord om man så vill.

– Här tar folk saken i egna händer. När man blev av med sitt jobb på trettiotalet startade man företag i stället. Man var tvungen att göra det, säger Inge Johansson, familjeföretagare i Gnox Enterprise och tidigare ordförande för Gnosjöandans Näringsliv.

Entreprenörskap och samarbete är bärande delar i Gnosjö. Men det räcker inte. För att överleva när efterfrågan tryter och marknaden förändras krävs även rejäla mått av klurighet och flexibilitet. Det var så det började.

– Det gäller att aldrig bli beroende av en enda produkt. Man måste ha flera ben att stå på, slår Inge Johansson fast.


De flesta företagen i Gnosjö är underleverantörer, och så har det alltid varit. Idéer har tagit form hemma i bostaden. Företagen levererar mestadels till svensk industri, men exportandelen ökar. Samtidigt utvecklas också egna produkter och maskiner. Efter freden 1945 var efterfrågan stor. Folk ville skaffa spis, ugn, symaskin och cykel. Då utvecklades samarbetet i Gnosjö. En kunde svarva, en annan pressa, en tredje svetsade och en fjärde kunde ytbehandla.

Man lånar av varandra och hjälps åt, drar åt samma håll. Samarbetet har fortsatt i generation efter generation. Konkurrens och samarbete förekommer parallellt. Den som klarar att producera fem av tio efterfrågade detaljer anlitar andra företag i bygden för att få fram resten. Här finns allt ”på truckavstånd”, som folk brukar säga. I en kommun med färre än 10 000 invånare känner man varandra.

Nätverket Mötesplats Gnosjöandan träffas varje månad. Det finns en stolthet i att vara företagare. Den ser Inge Johansson tydligt även hos den unga generationen på orten. Men orosmoln finns också. Bankerna drar ner på sitt öppethållande, Försäkringskassan har lämnat orten och butiksutbudet krymper. Utan invandringen skulle näringslivet ha haft det svårt med arbetskraftsförsörjningen.

NORRBOTTEN: ÄLVSBYN
✔ FÖRETAGARVÄNLIGASTE KOMMUNEN
✔ 800 FÖRETAG
Älvsbyn längst uppe i norr är inte sämre än originalet, säger Torbjörn Halvardsson, Företagarnas tf. regionchef i Norrbotten. Här huserar 800 företag på 8 000 invånare! Några tillhör landets giganter: Älvsbyhus är störst på småhus, Polarbröd tillhör topp fem inom bröd och Lundbergs plåtslageri levererar till kunder från norr till söder. Älvsbyn har utnämnts till landets företagsvänligaste kommun av Svenskt Näringsliv.

VÄSTERBOTTEN: RUSKSELE
✔ DOLDISBYN
✔ SKOGSMASKINER TAR TÄTEN
Rusksele är byn som går i spetsen för länets företagare. Näringslivets motor utgörs av träförädling, skogsmaskiner och livsmedelsindustri. På samma sätt som i Gnosjö har kyrkkaffet sedan länge varit en given plats för affärer, berättar Torbjörn Halvardsson, regionchef i Västerbotten.

VÄSTERNORRLAND: KRAMFORS
✔ NYA INNOVATIONER
✔ SÄLJER TILL TESLA
Kramfors har fått en ny generation företagare och entreprenörer som gör nytt och annorlunda. Entreprenörsandan är stor, små företag växer och anställer. Nya innovationer tas fram och tillverkas på orten, exempelvis biltruckar som bland annat används av Tesla. Dialogen mellan företagen och kommunen utvecklas positivt, berättar regionchefen Thomas Byström.

JÄMTLAND: TRÅNGSVIKEN
✔ SAMARBETE FRAMFÖR ALLT
✔ RISKKAPITAL PÅ NYTT SÄTT
Trångsviken insåg långt före de flesta hur viktigt samarbete är. Företag stöttar varandra, bland annat med riskkapital via en tillväxtkassa. Tillverkning av stormkök, pappershylsor till mynt och tvätteri ingår bland de framgångsrika entreprenörerna i den lilla byn mellan Åre och Östersund, säger regionchefen Anette Tandberg.

Cykel

DALARNA: VANSBRO
✔ UTROTAR UNGDOMSARBETSLÖSHETEN
✔ FRISÖRSFAMILJ KLIPPER TILL
Vansbro har nästan raderat ut arbetslösheten. En rad företag har bra snurr på sin verksamhet. Lyko Hair säljer skönhetsprodukter via nätet och Procordia producerar snabbmat. Båda behöver mycket folk. Efterfrågan på Monarks specialcyklar snurrar på bra. Företag lägger ut jobb på varandra och bidrar till en och samma produkt, berättar regionchefen Sohrab Fadai.

GÄVLEBORG: JÄRVSÖ
✔ SUCCÉ FÖR TURISTNÄRINGEN
✔ INTENSIVT NÄTVERKANDE
Järvsö satsar på samarbete och besöksnäring. Här startade Europas första mobila gårdsslakteri, det finns ett bryggeri i Alpbyn, en av landets största MC-återförsäljare och ett storsatsande industriplastföretag. Man väntar inte på att någon annan ska fixa åt en – i Järvsö händer det grejer, säger regionchefen Eva Cooper.

Pär Svärdson

Pär Svärdson, grundare av och vd för Apotea i Heby, blev Årets företagare 2015.

UPPSALA: HEBY
✔ SNABB DIALOG
✔ HANTVERK MÖTER E-HANDEL
Heby drar fördel av närheten till Uppsala men har även bytt ut dammig tröghet mot öppenhet och korta beslutsvägar mellan företag och kommun. I Heby finns Tärnsjö Garveri som bland annat nominerades till riksfinalen av Årets företagare 2014. Byn är också platsen för e-handelsjättar som Adlibris och Apotea, säger Emma Tonnes, regionchef.

VÄRMLAND: SUNNE
✔ SKOLA OCH FÖRETAG
✔ GRAFISKA BRANSCHEN I FOKUS
Sunne är orten där många unga och kvinnor leder företag. Samspelet mellan den grafiska branschen och skolan är en framgångsfaktor, båda ger och tar för att hamna rätt. Flera i branschen har knoppat av sig och nya företag har sett dagens ljus, säger regionchef Anna Hedberg, Företagarna Värmland.

SÖDERMANLAND: TROSA
✔ FRAMGÅNGSRIKA TURISTFÖRETAG
✔ KOMMUN OCH FÖRETAGARE I SAMARBETE
Trosa lever gott på besöksnäringen. Samarbete och lyhördhet fungerar fint som smörjmedel i relationerna mellan företag och kommun, säger Emma Tonnes, regionchef för Företagarna Mälardalen.

ÖREBRO: LEKEBERG
✔ UTBRYTARKOMMUN
✔ ALL BUSINESS IS LOCAL
Lekeberg bröt sig ut ur Örebro kommun och bildade en egen. Skilsmässan slutade lyckligt. Såväl tillverkande företag som tjänsteföretag i varierande storlek drar nya invånare till kommunen. Alla företag, även de stora, tänker lokalt, säger Kaisa Edenvik, regionchef, Örebro län.

VÄSTMANLAND: FAGERSTA
✔ BRUKSORTENS NYA KOSTYM
✔ SAMARBETE OCH NYTÄNKANDE
Fagersta har med framgång bytt ut det gamla bruket mot ett differentierat näringsliv som gynnas av samarbete och nytänkande, säger Emma Tonnes, regionchef.

ÖSTERGÖTLAND: KINDA
✔ SAMVERKAN FRAMFÖR ALLT
✔ HJÄLPER GRANNAR I KRIS
Kinda har en mix av småföretag och multinationella giganter. Papper och maskiner är två viktiga grenar. Trots att det geografiska läget är lite off så stannar företagen kvar. Samverkan står högt på agendan, till exempel förekommer att företag byter arbetskraft med varandra. Näringslivet satsar på samarbete med både gymnasie- och grundskola, berättar Frida Boklund, regionchef för Företagarna i Östergötland.

STOCKHOLM: SIGTUNA
✔ NÄRA ARLANDA
✔ HET BESÖKSNÄRING
Sigtuna har ett gynnsamt läge mellan Stockholm och Uppsala. Besöksnäringen går på högvarv och kommunikationerna är utmärkta, säger regionchefen Emma Tonnes.

GOTLAND: BURGSVIK
✔ LOCKAR NYA UNGA FÖRETAGARE
✔ STEN OCH TURISM I SKÖN KOMBINATION
Burgsvik upplever en renässans för stenbrytningen. Möbelindustrin och besöksnäringen är av senare datum. Hit söker sig även unga företagare som gärna samverkar för ortens bästa, säger regionchefen Emma Tonnes.

VÄSTRA GÖTALAND: VÅRGÅRDA
✔ BRA DIALOG
✔ KLURIGA UPPFINNINGAR
Vårgårda är en ort där Gnosjöandan lever. Bra samarbete företagare emellan och en konstruktiv dialog med kommunen. Alla drar åt samma håll. Många bra idéer genom åren, ett framgångsrikt exempel är bröderna Lindblad som på 1950-talet utvecklade bilbältet med hjälp av halsband till tjurar. Det var början till Autoliv, säger Mikael Erlandson, tillförordnad regionchef för Företagarna.

KALMAR: MÖNSTERÅS
✔ FÖRETAGARE I FOKUS
✔ SATSAR PÅ FIBER
Mönsterås är en ort där näringslivsfrågorna toppar dagordningen. Företagen tänker lokalt och gör gärna affärer med varandra. Kommunen är mån om att bistå näringslivet, insåg tidigt vikten av ett fibernät. Alla unga är garanterade ett sommarjobb, berättar regionchefen Christoffer Lewinowitz.

KRONOBERG: MARKARYD
✔ FINT FÖRETAGSKLIMAT
✔ STARKA I MOTGÅNG
Markaryd må ligga i skuggan av originalet, men släktskapet är tydligt. Småländska företagare stretar på även när det är motigt. Ett fint företagsklimat skapar framgångsrika företag, ett exempel är Nibe värmepumpar, säger regionchefen Christoffer Lewinowitz.

BLEKINGE: KARLSHAMN
✔ KOMMUNAL SATSNING
✔ HÖG ANDEL KVINNOR
Karlshamn ligger i startgroparna med en bred satsning på de små företagen. Kommunen, liksom hela länet, har en hög andel kvinnor bland sina företagare, säger regionchefen Magnus N:son Engelbäck.

HALLAND: UNNARYD
✔ STARKT NÄTVERKANDE
✔ GLOBAL AMBITION HÅLLER BYGDEN LEVANDE
Unnaryd håller landsbygden levande i de småländska skogarna. Orten, som ligger i landskapet Småland och i Hallands län, har ett helt knippe framgångsrika industriföretag som nätverkar och agerar tillsammans. Turism, fiskuppfödning och en webbutik med global marknad är annat som bidrar starkt till landsbygdsutvecklingen, säger regionchefen Marie Axtelius.

SKÅNE: BJÄRRED
✔ INDUSTRIFÖRETAGEN DRAR
✔ STRATEGISKT LÄGE
Bjärred har ett brett spektrum i sin mix. Framgång föder framgång. Industriföretagen, särskilt inom reparationer och underhåll, rapporterar stigande orderingång. Det centrala läget i Öresundsregionen är en förklaring till lyftet, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna Syd.

Företagarna är Sveriges största organisation för oss som driver eget.

Fler nyheter från Företagarna