För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så drog de in fem miljoner på en dag

På en dag fick den svenska elbilen Uniti in fem miljoner kronor. Kampanjen är redan en av de mest framgångsrika inom crowdfunding.
Publicerad 7 dec 2016

Läs även: Allt om Crowdfunding i Företagarens stora guide.

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna.

”I Sverige är företagen vänliga och öppna. I Silicon Valley hade detta varit omöjligt.”

I en tegelbyggnad i Lund pågår utvecklingen av en svensk elbil. Här i Lunds universitets prototyplabb leder entreprenören Lewis Horne ett team med folk från hela världen. Den futuristiska skapelsen Uniti finns än så länge bara som ritning. Nästa år ska det fram en prototyp – och till det behövs pengar.

Under hösten lanserades en kampanj på crowdfundingsajten FundedByMe. Det blev en rekordstart för Uniti som på en enda dag fick in fem miljoner.

– Det här är det bästa sättet för oss att starta investeringen, säger Lewis Horne.

Han ser klara fördelar i crowdfunding jämfört med andra finansieringsformer där budskapet måste anpassas till investerarna.

– Här får du vara dig själv. Du är autentisk och transparent, säger han.

Förberedelserna för kampanjen har genomförts på rekordtid, totalt två månader. Men Lewis Horne är ingen nybörjare utan specialist på sociala innovationer.

En förklaring till den lyckade kampanjen är att Uniti jobbat hårt med att skapa uppmärksamhet i förväg. En månad före starten genomfördes en ”prelaunch”, där specialinbjudna gäster fick känna på bilens teknik i förväg. En presentationsfilm togs fram och mängder av mejl skickades ut till tänkbara intressenter månaden innan kampanjstarten.

Lewis Horne och hans team tog fram en ordentlig teknisk dokumentation på 120 sidor.

– Du måste ha alla dokument för att kunna backa upp det du säger, konstaterar han.

Själva bilen har också många av de egenskaper som behövs för att väcka intresse och nå fram i mediebruset. ”This Swedish electric car is coming to save the world”, lyder det kaxiga budskapet. Designen för tankarna till ett rymdskepp mer än till en bil. Den styrs med avancerad elektronik, utan några mekaniska överföringar. Den är en liten stadsbil och Lewis Horne kalkylerar med ett pris runt 200 000 kronor. Han räknar med att bilen ska fortsätta utvecklas i Lund och att ha en del av den framtida tillverkningen i Sverige.

Läs mer Crowdfunding i Företagarens stora guide.

Fler nyheter från Företagarna