För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

"Kunderna ska haja till"

Det är svårt att bara gå förbi skyltfönstret hos Norins Ost i Linköping.
Publicerad 11 dec 2016

Läs även: Guide: Skylta som proffsen

Läs även: Pet Sounds: "Skyltfönstret är vår löpsedel"

Läs även: Kii: "Vi hade en toalett i skyltfönstret"

Den prydliga skyltningen gör att förbipasserande stannar till, betraktar det enorma utbudet av ostar och fascineras över de intressanta sorterna. Primadonna Röd, hur smakar den egentligen? Och Rembrandt har fått en egen ost uppkallad efter sig…

Skyltfönstret gör sitt jobb. Kunderna stannar till och många lockas in i butiken.

Norins Ost startade 1931 och nu är det den tredje generationen som står bakom ostdisken. Lena Norin Selhag driver butiken tillsammans med sin bror Mats. Och skyltfönstret är en viktig del för att skapa försäljning.

– Ett bra skyltfönster ska få förbipasserande att haja till, och bli nyfikna på vad vi har i butiken.

Kreativiteten hos Lena och hennes kollegor är stor. I samband med kampanjen mot bröstcancer gick hela skylten i rosa, enbart ostar med rosa förpackning visades upp för Linköpingsborna.

Det är bara en ost som aldrig tar plats i fönstret: emmentalern. Osten väger 100 kg och ingen orkar lyfta in den i skyltfönstret.

Fler nyheter från Företagarna