För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Snygga arbetskläder ger bättre affärer

Snygga arbetskläder är bra för affärerna. Företagaren har granskat garderoben hos sex framgångsrika företag. Allt från sophämtning till finhotell.
Publicerad 6 feb 2015

Företagare – vad har du på dig på jobbet? Kläder och varumärke är två sidor av samma mynt. För målarmästarna på Retro Måleri signalerar klädvalet yrkesstolthet,kvalitet och arbetsglädje.

– En målare är ju traditionellt klädd i vitt, så vi har valt vita hängsel- eller midjebyxor från det amerikanska familjeföretaget Dickies, berättar delägaren Johnny Richardson. Men vi vill inte se ut som några magnecyl ute på stan, så för att få fram kontrasten bär vi klassiska herrskjortor i olika kulörer från butikerna Unionville och Sivletto. Vi vill vara fina till vardags.

 

För honom och affärspartnern Daniel Lindgren gör kläderna målaren. De signalerar gedigen yrkeskunskap och stolthet.

– Vi vill vara bättre än bra och har kunder därefter. Om någon frågar hur vi kan ha så fina kläder på jobbet så svarar jag att vi är så pass skickliga att vi inte kladdar ner oss.

Dressman eller Acne? 6 företag om bästa klädvalet

Formkänslan var självklar när Retro Måleri skulle ekipera sig. Nu blev det amerikanska kläder för målarmästarna men svenska varumärken är faktiskt världsledande när det gäller form, funktion och passform. Det beror bland annat på att vi har fackliga avtal som inkluderar de anställdas klädsel. Från början var det två ställ per år ute på byggena. Numera säger den gyllene regeln ny vinterjacka, nya stövlar och skor vartannat år, medan skydds- och varselkläder byts mot nya så fort de gamla går sönder. Med varselkläder menas kläder för anställda som arbetar i trafiken.

Det är arbetsgivarens ansvar att ha kännedom om de föreskrifter som Arbetsmiljöverket
har tagit fram om användning av personlig skyddsutrustning. På marknaden finns ett antal tunga leverantörer av arbetskläder, exempelvis Fristad, Snickers, Blåkläder, Björnkläder, Helly Hansen och Jobman. Men hur medvetna är företagen om arbetsklädernas betydelse?

– Mycket, även om man inte är lika märkesfixerade som tidigare, säger Mikael Fahlström, affärsområdeschef på Triffiq, återförsäljare av arbetskläder. I dag handlar det om funktion och passform när man väljer kläder. Funktionen är viktigast, ute på ett bygge får man varken bli för kall eller för varm när man jobbar och det ska finnas rätt fickor för morakniven och tumstocken.

Men även om kvalitet kostar så lönar den sig på sikt. Man får förutom genomtänkt funktion, bättre passform, komfort och hållbarhet. Målarmästarna på Retro Måleri betonar vikten av att kombinera form och funktion i valet av arbetskläder.

– Vi har gjort ett medvetet val. För oss handlar det ytterst om att stärka vår identitet, visa vilken nivå vi arbetar på, att vi kan föra oss bland folk och att vi tycker om våra yrken, avslutar Johnny Richardson.
Taggar
Fler nyheter från Företagarna