För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Tröjan för ökad livskvalitet

Historien börjar långt innan kiropraktorn och innovatören Fredrik Lundqvist jublade i tv efter att ha beviljats en miljoninvestering i Draknästet för fem år sedan.
Publicerad 9 apr 2015

Hans idé, att med elektriska impulser mjuka upp spasticitet, eller muskelstelhet, hade vuxit fram under många års praktik som kiropraktor och personlig assistent. Försök med fria elektroder som fästes på kroppen för att öka rörligheten hos spastiker, såsom patienter med stroke, cp (cerebral pares) eller annan hjärnskada gav stor positiv muskelavslappnande effekt, men krävde medicinskt kunnande. Så föddes idén att fästa elektroderna i en dräkt som kunde användas av vem som helst.

Rådet: Lär känna kunden - bli användare själv

– Men att hitta rätt material och rätt teknik visade sig bli en lång och utmanande utvecklingsprocess där det behövdes fler som hjälpte till, säger Johan Seltborg, sedan 2014 vd för företaget Inerventions som tillverkar Mollii.

En prototypdräkt ritades av kläddesignern Andreas Halldén. För att hitta ett material som var följsamt och med tajt passform mot huden anlitades Smart Textiles vid Textilhögskolan i Borås och prototypen till tekniklösningen togs fram genom ett examensjobb i mekatronik vid KTH i Stockholm.

Marknadsföringen har i princip skötts av lyckliga föräldrar och vuxna patienter vars livskvalitet har förbättras.

– När det nu fanns en prototyp var nästa steg att få fram pengar till tillverkningen. Investerare hade säkert gått att finna på annat håll, men med investeringen från finansiärerna i Draknästet kom uppmärksamhet och professionell rådgivning, säger Johan Seltborg. Två år senare var produktionen i gång. I dag används elektrodressen Mollii av mer än 500 barn och vuxna i Sverige och i Europa för att mjuka upp stela, värkande muskler och öka rörligheten. Hittills har marknadsföringskontot varit blygsamt.

– Marknadsföringen har i princip skötts av lyckliga föräldrar och vuxna patienter vars livskvalitet har förbättras.

Hans råd till andra företagare som vill bli mer innovativa:

– Tappa aldrig fokus på användaren. Prata med och lär känna kunden – bli användare själv. Jobba utifrån och in, då kommer du se vad som behöver göras.

Mollii är klassificerad som hjälpmedel för funktionsnedsatta i Sverige.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna