För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vi behöver innovation och kreativ förstörelse

Utvecklingen drivs framåt av entreprenörer, vilka tar på sig att på olika sätt kommersialisera och sprida innovationerna i ekonomin. Redan 1911 identifierade nationalekonomen Joseph Schumpeter innovation som den definierande faktorn i ekonomisk utveckling vilket är ytterst aktuellt även idag.
Publicerad 13 apr 2015

Redan 1911 identifierade nationalekonomen Joseph Schumpeter innovation som den definierande faktorn i ekonomisk utveckling. Det som främst kännetecknar utvecklade marknadsekonomier är alltså inte konflikten mellan arbete och kapital, utan innovation och utveckling. Enligt Schumpeter är innovationer nya produkter och tjänster, liksom nya sätt att kombinera och organisera produktionen.

Utvecklingen drivs framåt av entreprenörer, vilka tar på sig att på olika sätt kommersialisera och sprida innovationerna i ekonomin. Företagare blir på så sätt ekonomins förändringsagenter. Genom nya produkter eller tjänster skapas också ofta tillfälliga monopol, vilket gör att dessa företagare kan göra stora vinster. Vinsterna kommer dock att falla allt eftersom marknaden fylls med konkurrenter och imitatörer.

Utvecklingen drivs framåt av entreprenörer, vilka tar på sig att på olika sätt kommersialisera och sprida innovationerna i ekonomin.

Enligt Schumpeter är dessa tillfälliga monopol nödvändiga för att ge incitament för företagen att utveckla nya produkter och processer. Allt eftersom vissa företagare blir framgångsrika med nya metoder eller produkter, slås företagare som inte lyckats anpassa sig till utvecklingen ut. Detta kallade Schumpeter för ”kreativ förstörelse”.

De största vinnarna i denna process är konsumenterna. Som konsument behövder du inte söka information om vilka resurser som finns och behövs, eller hur dessa resurser på bästa sätt kan kombineras för att skapa den vara eller tjänst som du söker. Detta sköts av företagare.

Genom att specialisera sig kan företagaren själv sänka kostnaderna, konkurrera och investera i att ytterligare utveckla företagets produkter och tjänster. I dag är Schumpeters tankegångar grundläggande i ekonomisk teori, även om de inte alltid syns i ekonomiska modeller och teorem.

Allt fler har förstått att företag utgör grunden för utvecklade och dynamiska ekonomier och att dessa företag i sin tur grundas av fysiska personer – entreprenörer.

Senare i sin karriär utvecklade Schumpeter resonemangen kring innovation och framväxten av multinationella storföretag. Genom att storföretagen rutinmässigt investerar i forskning och utveckling, kan de på många sätt återuppfinna och utveckla sig allt eftersom marknaden förändras.

Detta förklarar varför multinationella storföretag kommit att bli så dominerande aktörer i ekonomin, men också varför dessa bolag ofta fortsätter att vara framgångsrika trots att de ibland saknar aktiva och engagerade entreprenörer bland sina ägare.

Schumpeter karaktäriserades ofta som arrogant, egocentrisk och cynisk, men trots detta hade han en hel del humor. Han brukade sammanfatta sitt liv med att han endast haft tre riktiga ambitioner i livet: att vara världens främsta ekonom, Österrikes bästa ryttare, och den bästa älskaren i Wien. Han erkände att han misslyckats som ryttare!

Taggar
Fler nyheter från Företagarna