headphones newspaper video-player

Vad är remarketing?

19 mar 2019
Tänk om det fanns ett sätt att rikta annonser mot alla som besökt din webbplats, personen som har lagt något i varukorgen men inte slutfört köpet. Det gör det och det kallas remarketing.

Visste du att endast några procent av alla besökarna på din webbplats väljer att slutföra ett köp? Meningen med remarketing är att rikta annonser till användare som tidigare har besökt en webbplats. Det finns möjligheter att skilja på de som har handlat på webbplatsen och de som inte har gjort det. Med hjälp av denna typ av information kan du eller en webbyrå rikta olika budskap mot den potentiella kunden som har visat upp olika typer av beteende och intresse.

Det här gör remarketing till ett bra verktyg för att ta vara på trafiken som kommer in till din webbplats men som ännu inte gjort det du vill att de ska göra på sidan, det som kallas för konvertering. Remarketing ger även möjligheten att sälja flera kompletterande produkter till köparen som har handlat något tidigare via din webbplats, tillexempel att man annonserar ett par hörlurar eller fodral till en köpare som nyligen har införskaffat sig en mobiltelefon.

Målet med remarketing eller som det heter på svenska, om-marknadsföring är att anpassa annonser mot specifika målgrupper för att driva den potentiella köparen tillbaka till din webbplats. Den absolut största fördelen med remarketing är att du inte annonserar för en målgrupp som du tror är intresserade av era annonser, utan för dem som du vet är intresserade.

Detta kan du tänka på:

  1. Inrikta dig på alla dina webbplatsbesökare. Den enklaste remarketingmetoden är att inrikta dig på en målgrupp som har besökt din webbplats. För då vet du att han eller hon har ett intresse av det du säljer.
  2. Inrikta dig på liknande målgrupper. När du skapar en kampanj kan du välja att rikta annonsen mot målgrupper som liknar dina tidigare köpare.
  3. Få potentiella köpare som har lämnat sin kundvagn att komma tillbaka. Det händer ofta att besökaren lägger varor i kundvagnen men väljer att inte slutföra köpet. Här vet du att ett köpbeslut är mycket nära så för att nå denna målgrupp kan du rikta speciella annonser för att hjälpa dem med sitt köp.
  4. Merförsäljning till befintliga kunder. Kunder som redan har köpt varor från din webbplats kan även vara intresserade av kompletterade produkter som du erbjuder. Genom att du skapar listor över dessa så kan du rikta olika typer av kampanjer till den målgruppen som redan känner till ditt varumärke.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD