För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Från idé till resultat på Facebook

Vi brukar ofta samla på oss material att posta på sociala medier utan att veta när och hur det kommer att användas. Ibland så dyker det upp en tanke som saknar bild eller rörligt material, då skriver vi ner tanken. Ibland tar vi bilder eller gör videos som vi inte kommer på något vettigt att skriva till, då sparar vi den i ett album på mobilen. Rätt som det är så hittar vi en matchning mellan bild och text och BOOM så har vi skapat ett väldigt bra inlägg.
Många småföretagare tycker det är svårt att hinna med sin marknadsföring. Läs våra effektiva tips.

Här är våra fyra bästa tips för att skapa en bank av innehåll för Facebook

Ta vara på dagarna då du är kreativ

Vissa dagar är det lättare att ta bra bilder. Du kanske har planerat in något för dagen som är fotovänligt, kanske har du ett bra flow en dag eller så kanske du bara vaknat med en väldigt bra hårdag. Knäpp då massvis med kort, testa olika vinklar och gör även små korta videos om möjligt.

Panga inte på med allt på en gång

Kanske har du en tendens att stötvis göra inlägg på din Facebook. Du lägger ut ett inlägg med massvis med bilder eller flera inlägg på raden. Var sparsam och pytsa ut de material som du nu har ett lager av. Fast än du känner dig stolt över ditt jobb och vill visa det så blir troligtvis gensvaret mycket bättre om du samtidigt lägger upp det när det är rätt tid för det.

Läs även: Så skapar du bra inlägg på Facebook

Schemalägg

Har du svårt att få tid och energi till att skapa dig en bra bildbank? - Planera för det. Tänk ut vad du vill ha för typ av material och avsett sedan en halv dag då du endast har det på schemat. Du kommer att spara massvis med tid. Det bästa materialet skapas oftast när du har roligt och när du inte har massa andra saker i huvudet samtidigt.

Journalist, ja visst!

Så vad ska jag egentligen skriva om i mina inlägg? Här kommer ett litet tips: Låtsas att du är en journalist som ska göra olika reportage som ska handla om ditt företag. Har du en intressant historia att berätta? Har du några coola prylar att visa upp? Kan du intervjua någon eller låta dem skriva ett inlägg? Testa och låt kreativiteten flöda.


Företagarna guidar i samarbete med Emma & Emma AB - marknadsföring och profilering

Taggar
Riks Guide
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.