headphones newspaper video-player
Foto: Shutterstock.com

Så får du Instagram att lyfta ditt företag

Många företagare vill veta mer om Instagram. Företagarnas sociala medie-expert Alexandra Sparrdal ger tips och råd.
Publicerad 18 maj 2021

Kunskaper om sociala media kommer ofta med kort bäst-före-datum. Om du jobbar på som du alltid gjort och inte mäter effekten så ofta löper du stor risk att kasta tid och pengar i sjön.

− Det som fungerade för några år sedan fungerar inte alls lika bra i dag. Vanliga inlägg i flödet på Instagram når inte längre ut till lika många, säger Alexandra Sparrdal som är digital kommunikatör på Företagarna.

Under Företagarna Business Forum Digital höll hon en välbesökt VIP LIVE-föreläsning om hur småföretagare kan arbeta med sin marknadsföring på Instagram. Att många vill synas där kan förklaras med att Instagram ökar mest i användning enligt Svenskarna och internet.

Annonsera i stället för att sponsraAlexandra_S_rund.jpg

Det går att öka sin räckvidd genom att sponsra inlägg, men det ger bättre effekt att annonsera via Facebook Business Manager.

− Annonsering kan vara ett bra alternativ för att nå en specifik målgrupp på Instagram, då kan du rikta dina annonser till personer som liknar dina tidigare kunder eller personer som varit inne tidigare på ditt Instagram-konto för att lättare nå ut till nya följare. Om du väljer att bara klicka på ”marknadsför inlägg” når du fler personer, men då kan du inte göra målgruppsanpassningar på samma sätt, säger Alexandra Sparrdal.  

Postar du rätt innehåll?

En given anledning till att sociala medier kräver att man är på tå är att de allra flesta av dem lägger till och tar bort funktioner. Mindre tydligt, men kanske ännu viktigare, är att algoritmen – det ”tunga maskineriet” som styr vad man ser och vad som händer med det man delar och interagerar med – hela tiden optimeras utifrån vad som det sociala mediet vill betona.

− Instagram gör så att ditt innehåll visas för de som är intresserade av innehållet, men för att göra det så måste den förstå vad du skapar för typ av innehåll. Den trackar även det du gör i plattformen, säger Alexandra Sparrdal.

Jobba med plattformen

När sociala medier lanserar nya funktioner är det för att de vill att de ska användas. Ett exempel är Reels som gör det möjligt att nå ut till fler personer med filmer.

− Om du har ett ganska stort konto kan det handla om att du når tusentals fler personer via Reels jämfört med att posta en vanlig video, säger Alexandra Sparrdal.

Sätt mål

Som med all marknadsföring gäller det att synas där personerna man vill nå ut till finns. Det är viktigt att bestämma sig för varför du vill synas på Instagram. Sedan gäller det att ta reda på vad i ditt företagande som är mest relevant för dina följare och följa upp arbetet.

− Det gäller att testa olika typer av innehåll och klicka på ”Visa statistik”. Magkänsla duger inte, säger Alexandra Sparrdal. 

Glöm inte att interagera

Ett sätt att arbeta strukturerat med Instagram är att ha en innehållsplan för vilka dagar du ska posta inlägg och vilket tema varje inlägg ska ha. Se även till att ha ett schema med mål för hur mycket du ska interagera med andra konton, svara på kommentarer och gilla andras bilder.

− Jämför med en vänskapsrelation. Om du aldrig hör av dig tillbaka till dina vänner kommer de att tröttna till slut, säger Alexandra Sparrdal.

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Nätverk

Som medlem i Företagarna har du tillgång till Sveriges största nätverk för företagare.