headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag

Glöm likes på Instagram – jobba smart i stället

19 nov 2019
Företagarnas sociala medie-expert Alexandra Sparrdal ger dig tips om hur du använder Instagram på bästa sätt i din marknadsföring.

Instagram har börjat dölja likes för användare i vissa länder. Det började som ett test i Australien, Brasilien, Kanada, Irland, Italien, Japan och Nya Zealand. Sedan följde USA och nu har test börjat märkas även för svenska användare. Den som lägger upp en bild ser fortfarande hur många som har gillat den, men det gör inte följarna. Enligt den sociala medieplattformens vd Adam Mosseri handlar det om att Instagram vill minska risken för att användarna ska må dåligt av like-fisket.

Alexandra Sparrdal som arbetar med Instagram som sociala medier-expert på Företagarna ser även andra skäl bakom beslutet.

− Jag och många med mig tror att en bidragande orsak är att allt färre använder like-funktionen på Instagram, så det handlar nog inte bara om att förebygga psykisk ohälsa, säger hon.

Enligt Alexandra Sparrdal borde alla som använder sig av Instagram i marknadsföring tänka till om vad det är som är viktigt.

− Man kan fråga sig varför hetsen kring likes blivit så stor i sociala medier. Ofta får innehåll på till exempel söta katter och hundar många likes, men betyder det att någon börjar gilla ditt varumärke eller din produkt ännu mer? Kommer någon köpa mer av dig? frågar hon.

Utgå från ditt syfte

Likes är lätt att mäta, men det finns viktigare saker att fokusera på. Vad som är relevant beror på syftet med att du och ditt företag finns på Instagram.

Alexandra Sparrdal 2.jpg

− Du ska mäta syftet med inlägget så långt det går. Vill du att fler ska känna till ditt varumärke eller produkt? Vill du sälja eller att någon ska komma på ditt event? Vill du att dina kunder ska tipsa andra om dig? Då är det vad du måste göra mätbart och sen följa upp. Allt går inte att följa upp, ibland får du nöja dig med att motsatsen inte är bevisad eller göra antaganden, säger Alexandra Sparrdal.

Det är inte heller siffror som säger allt. I det kvantitativa finns saker som man måste ha koll på för att kunna mäta effekt och resultat.

− Ja, det gäller att tänka på att det ofta är samma personer som likar och kommenterar innehåll. De är oftast personer som är mest tänkbara att interagera med ditt innehåll och det behöver inte nödvändigtvis vara potentiella kunder, säger hon.

Annonser och ambassadörer

Ibland är det enklare och mer effektivt att arbeta med annonsering på Instagram. Då kan man styra exponeringen så att innehållet visas till personer som är intresserade av det du vill säga eller sälja. Den organiska räckvidden på Instagram har minskat och du når inte ut till alla dina följare med dina inlägg. Ju fler följare du får desto lägre procentandel av dina följare nås av dina inlägg. Det gäller även på Facebook.

Ett annat alternativ är att låta nyckelpersoner och ambassadörer, via sina privata konton, stå för inlägg som du vill ska nå dina målgrupper.

− I stället för att köpa räckvidd direkt av Instagram fokuserar du då på att ge dina ambassadörer och nyckelpersoner bilder, filmer, texter och hashtags som de kan arbeta vidare och anpassa till sin ton. Det är enklare för människor att nå andra människor än vad det är för företag att nå människor i sociala medier, säger Alexandra Sparrdal.

Det är dock inte fel att arbeta organiskt för att stärka ett varumärke, öka digitalförsäljning och behålla befintliga kunder. Huvudsaken är att man är medveten om vad man lägger tiden på, vad syftet är och hur man mäter effekten av olika insatser.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap