headphones newspaper video-player

Därför ska du ha få följare på Facebook

15 nov 2019
Många följare på Facebook är bra för din marknadsföring, eller hur? Nej, sanningen är att det kan vara precis tvärt om.

Vi har alla sett uppmaningen: följ oss på Facebook. Like-fiske i sociala medier är så inarbetat att man sällan stannar upp och ställer sig frågan varför det är något att sträva efter. Men du som använder sociala medier i din marknadsföring har mycket att vinna på att tänka efter vad du lägger tid på att åstadkomma.

I den digitala världen lämnar vi hela tiden spår efter oss och det mesta går att mäta. Svårigheten ligger i att mäta rätt saker – relevanta saker. Tummar upp är enkelt att mäta, men inte lika enkelt att förstå.

Tumme ner för tumme upp

Bea.jpg

Företagarnas sociala medier-expert Beatrice Schenström stöter ofta på personer som utan att reflektera över saken utgår från att det är bra att ett företagskonto på Facebook har många följare. Men verkligheten är mer komplicerad än så.

− Det många inte vet är att du inte når ut till alla dina följare. Ju fler följare du har, desto lägre procentandel av dem ser dina inlägg. Det låter bakvänt, men är egentligen inte så konstigt. Som medieexperten Emma Blom brukar säga, varför skulle Facebook ge dig gratis räckvidd i stället för att låta dig köpa den genom annonser? säger hon.

I din strategi måste du fråga dig själv vad du ska göra med likes och kommentarer på dina organiska inlägg. Kommer det få fler personer att köpa dina produkter, eller läsa en artikel som du har skrivit på din blogg eller företagssajt? För att kunna veta det är det viktigt att känna till vad det innebär att ha till exempel 5 000 följare på Facebook.

− Om du har 5 000 följare på ditt företags Facebook-sida kan du räkna med att du knappt når en procent av dem när du postar ett inlägg. Det som visas i ditt flöde filtreras genom Facebooks algoritm som utgår från dina intressen och ditt beteende. Det innebär att ditt företags inlägg bara visas för dina följare om de är relevanta enligt Facebooks strävan att få nöjda användare. Man kan jämföra det med att slippa sitta på en middag bredvid någon som bara tjatar om att man ska köpa hens företags produkter. IRL är sådant beteende minst sagt besvärande. På Facebook sållas det bort utan att du märker det, säger Beatrice Schenström.

Lär känna din målgrupp

Om den bistra sanningen är att dina organiska inlägg inte ses av den målgrupp du vill nå ut till, vad ska du då göra?

− Lösningen är inte att sluta posta inlägg organiskt på Facebook. Lärdomen är att sluta posta på Facebook i tron att det ska få din målgrupp att göra som du vill. Tricket är att lära sig målgruppen och sociala medie-plattformen och börja samarbeta utifrån dessa mänskliga och tekniska förutsättningar. Det gäller att lyssna och visa respekt för hur innehållet ska vara utformat, vilken nivå du ska lägga inläggen på och inte minst när målgruppen vill hänga med dig på Facebook. Sedan bör du kompletteras med annonsering där du kan skräddarsy vilka du vill nå. Var smartare än att bara räkna tummar helt enkelt, säger Beatrice Schenström.

Tips om innehåll på ditt företags Facebook-sida

  • Använd innehåll som du vet att din målgrupp gillar när de vill ha just det innehållet.
  • Variera ditt innehåll. Bild, länk, text och film.
  • Ha en röd tråd, gör både det som förväntas och överraska positivt. Annars kommer man sluta titta och agera med ditt varumärke i sociala medier.
  • Visa och var dina värderingar när du marknadsför ditt varumärke.
  • Posta inte innehåll bara för uppdaterandes skull – tänk först och posta sedan.
  • Avsätt hellre tid en timme per vecka och gör inlägg och material än att snabbt kasta iväg något för att du måste varje dag.
  • Lär dig hur annonsering fungerar och tänk annonsering, inte dialog, när du annonserar.
  • Behöver det vara ditt företag som är störst eller finns det en eller flera personer som ska synas i stället med sina personkonton?
  • Olika regler och användarmönster för olika kanaler så lär dig en i taget och bli kung eller drottning där innan du drar igång nästa.
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap