headphones newspaper video-player

Bra eller dåligt med julstämning på webbplatsen?

Pandemin får fler att handla online. Men hur ska man skapa julstämning på webben? Digitala juldekorationer kan både skrämma bort och tilltala dina besökare.

Tillhör du dem som föredrar att låta dina besökare mötas av en ren webbplats så här års, eller vill du hellre bjuda på en köpupplevelse som skapar julstämning när många handlar online för att inte bidra till smittspridningen? 

Vi låter konverteringsexperten Joel Tukiainen på den digitala marknadsföringsbyrån Keybroker reda ut vad du som företagare bör känna till om du funderar på att bjuda företagets digitala besökare på julstämning.

LÄS ÄVEN: Checklista: tips för dig som vill julpynta din webbplats

Skyltfönster då och nu

Låt oss titta först ta en titt i backspegen. Julskyltningen i butiker har en lång historia som går hand i hand med stadens utveckling. Under 1800-talet började affärsgator se dagens ljus. I takt med att affärerna växte och välståndet nådde fler blev skyltfönster ett viktigt sätt för handlarna att visa upp sina varor. Redan tidigt intog julskyltningen en särställning och fönstershopping blev ett begrepp. Än i dag är det många butiker och varuhus som anstränger sig för att få det att tindra i ögonen på stora och små när det närmar sig jul. Tänk bara på NK:s julskyltning i Stockholm.

Från skyltfönster till konverteringsfönster

Ibland jämförs webbplatsernas hemsidor med skyltfönster. Om ditt företag inte finns online kan det skapa osäkerhet bland dem som du vill göra affärer med. Finns företaget verkligen? Är det seriöst? Men i takt med att den digitala utvecklingen fortskrider förändras även syftet med att ha en webbplats. Om den förr mest var som ett slags skyltfönster för verksamheten så är webben i dag så mycket mer, beroende på vad det är för företag som står bakom den. Är det en e-handelssajt som säljer varor till konsumenter, en B2B-sajt, en spelsajt, en sajt som streamar media? Med andra ord, många webbplatser har gått från att visa upp något som sker någon annanstans till att vara platsen där själva affären sker.

Försvinn inte bakom en tomtemaskJoel Tukiainen - Head of SEO & Analytics.png

Ju mer affärskritisk ditt företags webbplats är, desto viktigare är det att inte göra förändringar i användarupplevelsen bara för att det är roligt – som att piffa till webbplatsen när det är jul så att man plötsligt möts av nya färgtoner, annorlunda grafiska element och liknande. Om din verksamhet är att exempelvis sälja inredning kommer så klart utbudet på din sajt att följa säsongens variationer, men om du säljer konsultuppdrag eller reservdelar till maskiner är det inte lika självklart vad julen har med din affär att göra.

Expertens tips

Hur ska man då tänka? Joel Tukiainen är Head of SEO & Analytics på Keybroker och expert på konverteringar delar med sig av sin kunskap.

Är det något särskilt som förenar webbplatser som företag har oavsett om man kan köpa något eller inte på dem?

–Det finns absolut skillnader framförallt på känsligheten av förändringar på olika typer av webbplatser. En stor skillnad är till exempel B2C och B2B där sajter som till exempel e-handlare som säljer mot konsumenter ofta har sin viktigaste försäljningsperiod på året under julen, då gäller det att tillta försiktighet i vilka och hur stora förändringar man implementerar under perioden, säger Joel Tukiainen.

–När det kommer till många B2B-webbplatser så brukar trafiken snarare dala något under denna period, då har man en större flexibilitet i att göra förändringar som står i linje med affärsmålen, säger han.

Är det riskabelt att ”julpynta” en webbplats?

–Att göra flera olika förändringar på en och samma gång, utan planering, är absolut riskabelt. Detta eftersom oavsett om det ger positiv eller negativ effekt så är det svårt att identifiera exakt vilken utav dina förändringar som påverkade resultatet, säger Joel Tukiainen.

–Däremot är det rekommenderat att lyfta upp dina viktigaste kampanjer, reor eller andra unika egenskaper på startsidan, då det ofta är dit man som en lojal kund eller nyfiken potentiell kund hamnar, säger han.


LÄS ÄVEN: Checklista: tips för dig som vill julpynta din webbplats

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans kan vi förändra

49 anledningar ...

... att bli medlem i Företagarna. Vi är stolta över att kunna visa upp allt du får.

Nätverk

Företagarnas nätverk bygger på kunskap och inspiration för att förbättra möjligheterna för dig som driver företag.