headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag

Bra eller dåligt med julstämning på webbplatsen?

12 dec 2019
Snöar det på din webbplats? Digitala juldekorationer kan både skrämma bort och tilltala dina besökare. Vet du hur det förhåller sig för ditt företag?

Tillhör du dem som föredrar att mötas av en ren webbplats så här års, eller vill du hellre surfa in på en sajt dekorerad med renar och snöflingor? Vi låter konverteringsexperten Joel Tukiainen på den digitala marknadsföringsbyrån Keybroker reda ut vad du som företagare bör känna till om du funderar på att bjuda företagets digitala besökare på julstämning.

Låt oss titta i backspegeln först. Julskyltningen i butiker har en lång historia som går hand i hand med stadens utveckling. Under 1800-talet började affärsgator se dagens ljus. I takt med att affärerna växte och välståndet nådde fler blev skyltfönster ett viktigt sätt för handlarna att visa upp sina varor. Redan tidigt intog julskyltningen en särställning och fönstershopping blev ett begrepp. Än i dag är det många butiker och varuhus som anstränger sig för att få det att tindra i ögonen på stora och små när det närmar sig jul. Tänk bara på NK:s julskyltning i Stockholm.

Från skyltfönster till konverteringsfönster

Ibland jämförs webbplatsernas hemsidor med skyltfönster. Om ditt företag inte finns online kan det skapa osäkerhet bland dem som du vill göra affärer med. Finns företaget verkligen? Är det seriöst? Men i takt med att den digitala utvecklingen fortskrider förändras även syftet med att ha en webbplats. Om den förr mest var ett skyltfönster för verksamheten så är webben i dag så mycket mer, beroende på vad det är för företag som står bakom den. Är det en e-handelssajt som säljer varor till konsumenter, en B2B-sajt, en spelsajt, en sajt som streamar media? Med andra ord, många webbplatser har gått från att visa upp något som sker någon annanstans till att vara platsen där själva affären sker.

Försvinn inte bakom en tomtemaskJoel Tukiainen - Head of SEO & Analytics.png

Ju mer affärskritisk ditt företags webbplats är, desto viktigare är det att inte göra förändringar i användarupplevelsen bara för att det är roligt – som att piffa till webbplatsen när det är jul så att man plötsligt möts av nya färgtoner, grafiska element och annat. Om din verksamhet är att exempelvis sälja inredning kommer så klart utbudet på din sajt att följa säsongens variationer, men om du säljer konsultuppdrag eller reservdelar till maskiner är det inte lika självklart vad julen har med din affär att göra.

Hur ska man då tänka? Joel Tukiainen är Head of SEO & Analytics på Keybroker och expert på konverteringar delar med sig av sin kunskap.

När vi pratar webbplats finns det ju en mängd olika sorter. Är det något särskilt som förenar dem som företag har oavsett om man kan köpa något eller inte på dem?

Det finns absolut skillnader framförallt på känsligheten av förändringar på olika typer av webbplatser. En stor skillnad är till exempel B2C och B2B där sajter som till exempel e-handlare som säljer mot konsumenter ofta har sin viktigaste försäljningsperiod på året under julen, då gäller det att tillta försiktighet i vilka och hur stora förändringar man implementerar under perioden.

När det kommer till många B2B webbplatser så brukar trafiken snarare dala något under denna period, då har man en större flexibilitet i att göra förändringar som står i linje med affärsmålen.

Är det riskabelt att ändra färger, grafiska element eller andra delar av en startsida för att ”julpynta”?

Att göra flera olika förändringar på en och samma gång, utan planering, är absolut riskabelt. Detta eftersom oavsett om det ger positiv eller negativ effekt så är det svårt att identifiera exakt vilken utav dina förändringar som påverkade resultatet.

Däremot är det rekommenderat att lyfta upp dina viktigaste kampanjer, reor eller andra unika egenskaper på startsidan, då det ofta är dit man som en lojal kund eller nyfiken potentiell kund hamnar på.

Checklista: tips för dig som vill julpynta din webbplats

1. Planera i tid

Att planera dina kampanjer, både det visuella och det affärsmässiga är kritiskt för att lyckas under en period på året då många är ute efter att handla. Genom planering kan ni i god tid få en röd tråd i er kommunikation, både från vilka kampanjer och annonser som syns i sociala medier till hur ert sökresultat visas på Google, till hur startsidan kommunicerar när man väl kommer in.

2. Julpynta endast det som är nödvändigt

Att presentera sina viktigaste kampanjer på ett tydligt och bra sätt är viktigt för många företag. Men det är fel period att experimentera med förändringar som inte tidigare har blivit testade. Jämför gärna startsidan med ett skyltfönster till en butik men tänk också på att besökaren redan har bestämt sig att komma till dig, då handlar det om att vara lockande utan att skapa för mycket distraktion. Keep it simple.

3. A/B-testa om du verkligen vill göra en förändring

Om du ändå vill utföra en större förändring, prova att A/B testa d.v.s. skicka en mängd av dina besökare till version A och en mängd besökare till version B och se hur de presterar mot varandra. Tänk dock på att säsonger generellt är en dålig period för A/B testning på grund av förändrade kundbeteenden mot resten av året.

4. Lyft upp USP:ar och call to actions tydligt

Visa det viktigaste först och tänk vad du vill att dina besökare ska uppleva och göra härnäst. Det är bra att lyfta upp leveranstid och viktiga egenskaper som ni har att erbjuda som gratis frakt eller viktig funktionalitet tydligt på sajten. Likväl är det alltid viktigt att ställa sig två frågor:

1) Vad är syftet med sidan och dess kommunikation ?(vad vill jag att mina besökare ska göra härnäst?)

2) Framgår det tydligt och enkelt vad jag som besökare skall klicka på eller göra på sidan?

När du fyllt ovan kriterier så är du redo att börja experimentera med tester eftersom du då både har ett tydligt syfte med sidan och vet hur du skall följa upp på resultatet.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap