headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Som företagare med anställda är det mycket att tänka på inför sommarsemestrarna innan man själv − förhoppningsvis − kan koppla av.

Semesterplanering i coronatider – det finns svar att få

11 maj 2020
Företagarnas juridiska rådgivning får många frågor från företagare som undrar hur de ska göra med semesterplaneringen givet osäkerheten som råder.

Sommarsemestrarna står för dörren. I år kommer det att bli en annorlunda sommar, på många vis. Företagare vet varken ut eller in på grund av coronakrisen. Hur ska man göra med sommarbemanningen? Hur ska jag som arbetsgivare hantera anställdas semester?

Karin Berggren.png

Företagarnas juridiska rådgivning får just nu många semesterfrågor från våra medlemmar. Därför har vi sammanställt svar på vanliga frågor i rådgivningens juridiska faq om semester och ledighet.

Regler som normalt inte tillämpas

Finns det då något generellt medskick till företagare som nu tänker extra mycket på semesterplaneringen i år?

− De vanliga reglerna i semesterlagen, eventuella kollektivavtal, praxis på arbetsplatsen och individuella anställningsavtal gäller även nu under coronakrisen. Men det finns också regler som normalt inte tillämpas som nu kommer till användning, så det är viktigt att tänka till och skaffa sig information, särskilt om man använder möjligheten till korttidsarbete, säger Företagarnas chefsjurist Karin Berggren.  

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap