För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guide: Så får du in kapital till ditt bolag

Det är ofta en utmaning att hitta externa pengar till företagets investeringar. Följ med på en tur bakom kulisserna där företagare berättar om hur jakten på kapital fungerar i verkligheten.
Publicerad 1 jun 2021

Niclas Söör i Linköping har precis offentliggjort att han har lyckats få in 7,8 miljoner kronor i riskkapital. Han är grundare och vd för Dospace, en kedja med sju coworkingkontor i fyra städer. Från Gävle i norr till Jönköping i söder. Affärsidén är att flera olika företag delar på samma kontor, en trend som har vuxit i styrka under pandemin. Niclas och en medgrundare drog igång företaget 2017 med hjälp av banklån och ett så kallat investeringslån från Almi.

– Nu tar vi för första gången in externa ägare i bolaget. Riskkapital har funnits med på kartan sedan start – men under 2020 kände vi att tiden var mogen att ta steget.

Totalt tar Dospace in 7,8 miljoner kronor, varav 2,8 miljoner kommer från Almi Invest. Resten kommer från privata investerare.

– Riskkapital från externa investerare innebär att vi ger upp en del av vårt ägande, men vi tappar inte kontrollen över bolaget. För oss känns det otroligt kul att få in Almi Invest som ägare, de kommer att bidra med värdefull kompetens.

Processen att ta in externa ägare beskriver Niclas som utvecklande.

– Under en investeringsrunda måste du höja blicken och börja fundera kring hur värdet på bolaget ska utvecklas under längre sikt. Värde är inte samma sak som vinst, konstaterar han.

Pengarna ska Dospace använda för att utveckla sin produkt samt expandera med fler kontor till fler orter. 2026 är planen att företaget ska ha 30 kontor i tio städer runt om i Sverige. Niclas Söör är också med på årets lista av 103 unga idéer.

Den som söker externt kapital till sin verksamhet måste vara beredd på motgångar. Risken är stor att du möter investerare som varken tror på dig eller din affärsidé. Jens Karlsson och medgrundaren Mark Owuya (tidigare NHLspelare) startade Woshapp 2016, en tjänst som ska revolutionera biltvättsmarknaden – och de har erfarenhet av hur framgång kan födas ur motgångar. Initialt försökte de två entreprenörerna att förverkliga sin affärsidé med hjälp av lånefinansiering, bland annat från Almi, men det blev nobben. Till slut lyckades de hitta riskkapital från en grupp välkända hockeyprofiler med Mattias Weinhandl i spetsen, som gick in med 1,2 miljoner kronor. Därefter har det rullat på. Stiftelsen Norrsken med flera har investerat runt 10 miljoner och i den senaste rundan gick Bonnier Ventures in med 30 miljoner.

Jens har med åren byggt stor erfarenhet av möten med riskkapitalister.

– Det är viktigt att du kan svara på alla frågor klart och tydligt. Du måste visa att du har koll på marknaden, att du har en affärsplan som har förutsättningar att lyckas, en realistisk budget och ett team som kan leverera, säger Jens.

Den som befinner sig i ett tidigare skede av sin entreprenörsresa tvingas ofta acceptera både motgångar och personliga uppoffringar.

Johanna Nissén Karlsson driver företaget Vividye tillsammans med Gustav Larsson Utas. Gemensamt utvecklar de en miljövänlig teknik för att färga och färga av kläder. De startade företaget under sista året på entreprenörsskolan på Chalmers i Göteborg. Hittills har verksamheten kunnat drivas med hjälp av pengar från bland annat Vinnova, Almi och Chalmers. Att söka så kallade mjuka pengar (lån och bidrag som innebär att du inte behöver ge upp ditt ägande i bolaget) handlar ofta om att skicka in ansökningar till flera olika finansiärer, och det gäller att vara beredd på avslag.

– Utgå alltid från det sämst tänkbara alternativet, du måste alltid ha en alternativ plan. Finansieringsfrågorna är alltid i blickfånget, vi bollar dem fram och tillbaka. Just nu diskuterar vi när det är dags att släppa in en extern finansiär som får en del av bolaget i gengäld. Det är nog dags i slutet av året eller i början av 2022, säger Johanna Nissén Karlsson.

”Du måste visa att du har koll på marknaden, at du har en affärsplan som har rätt förutsättningar att lyckas, en realistisk budget och ett team som kan leverera”

Ett tiotal mil längre söderut från Johanna Nissén Karlsson och entreprenörshubben på Chalmers sitter Jonatan Persson. Han driver Helios Innovations från Högskolan i Halmstad samt Ideon i Lund. Jonatans idé att rena saltvatten med hjälp av spillvärme från industrin har vunnit stort intresse, men finansieringen har varit en utmaning. Bidrag från myndigheter och stiftelser har bidragit till utvecklingen.

Precis som många andra entreprenörer lyfter Jonatan fram de fördelar som universitetens och högskolornas inkubatorer erbjuder:

– Som en innovationsinriktad entreprenör kan inkubatorerna både erbjuda en inspirerande miljö och hjälp att få tillgång till offentliga bidrag.

Jonatan har tidigare fått verifieringsmedel från Almi för att bygga en pilotanläggning. Nu senast beviljades han ett lån på 500 000 kronor från Almi för att skala upp tekniken och få ut sin produkt på marknaden. Lånet kompletterades med finansiering från Sparbanksstiftelsen Kronan.

– Fördelen med Almi är att de erbjuder tillväxt- lån med fördelaktig ränta till innovativa företag, och de kräver en betydligt lägre personlig borgen än vad storbankerna gör. Sparbanksstiftelseen krävde ingen personlig borgen alls.

Under tiden som Helios Innovations utvecklas gäller det att leva snålt.

– Jag bor i ett studentrum här i Halmstad och hoppas kunna ta ut min första lön i slutet av året, säger Jonatan som är nominerad till stipendiet Kompassrosen, som delas ut av kungen till unga ledare som utmärks av att vara extra modiga och handlingskraftiga i sitt sätt att leda.

niklasdosapce737.png

Niclas Söör, Dospace: Utvecklar affären tillsammans med Almi

Pithcen: ”Vi vill bli den självklara aktören för att skapa livfulla mötesplatser för näringslivet i de mellanstora städerna i Sverige och en självklar partner till fastighetsbolag.”

Pengarna: Har under de första åren sedan start 2017 finansierat verksamheten med hjälp av banklån samt investeringslån från Almi. I april 2021 tog företaget in 7,8 miljoner kronor i riskkapital, varav 2,8 miljoner från Almi Invest.

Råd från Niclas:
Riskkapital kräver omfattande förberedelser. Börja 12–18 månader innan du behöver pengarna.
Gör ditt bolag säljbart. Tänk igenom säljpitchen. Tydliga kundcase som visar att affärsmodellen fungerar är naturligtvis tacksamt att ha.
Kom förberedd och var redo att argumentera för dina påståenden.
En fördel med Almi är att de är mer riskbenägna än banken.
Almi kräver inte lika stor personlig borgen som affärsbankerna – och de är lite mer förstående.
Du får betala en högre ränta på ett Almilån än ett företagslån i banken. Vi betalar cirka 6 procent.

jens_bild737.jpg

Jens Karlsson, Woshapp: Så får du riskkapitalisterna att lyssna:

Pitchen: ”Vi är en miljövänlig biltvätt som kommer att revolutionera hela biltvätts- branschen. Och redan i dag har vi en ny order var tredje minut.”

Pengarna: Riskkapital i flera omgångar. Nu senast 30 miljoner kronor från Bonnier Ventures.

Råd från Jens:
Du kan accelerera din expansion med riskkapital.  
Riskkapital innebär att du får in ny kompetens i bolaget och tillgång till nya kontaktnät.
Du tappar ägande och kontroll.
Testa din idé så snart det går och vänta inte tills du har en helt färdig produkt.
Vi har gasat rejält från start och sedan lärt oss av misstagen längs vägen.
Tro på dig själv och ditt företag. Våga vara hård tillbaka när du träffar en riskkapitalist.
Lyssna och ta referenser. Du och riskkapitalisten måste tro på samma affärsmodell och funka tillsammans. 

johanna737.jpg

Johanna Nissén Karlsson och Gustav Larsson-Utas, Vivideye: Tar in pengar från Vinnova

Pitchen: ”Vi vill erbjuda modebranschen en miljövänlig teknik för att färga och färga av kläder.”

Pengarna: Började med ett bidrag på 200 000 kr från Åforsk Entreprenörsstipendium. Har också fått ett mindre så kallat verifikationsstöd från Almi, 300 000 kr i verifikationsstöd från Vinnova (betalades ut via Chalmers Ventures) samt 450 000 kr i lån från Västra Götalandsregionen. Chalmers Ventures har investerat 300 000 kr.

Råd från Johanna och Gustav:
Tänk på att det ofta krävs samfinansiering för att erhålla medel.
Viktigt är att hålla koll på alla kriterier när du söker offentliga medel, exempelvis från Vinnova.
Du lär dig nya saker varje gång du gör en ansökan. Det funkar inte med copy and paste.
Räkna med avslag. Vid avslag försöker vi få feedback om varför det avslogs. Det kan man få ibland, men inte alltid.
Ett bra tips är att låta någon utomstående läsa din ansökan. Det är lätt att bli hemmablind. Vi bollar hela tiden finansieringsfrågor med andra startups här på inkubatorn. Det hjälper jättemycket och alla är så hjälpsamma och öppna.

jonatan737.jpg

Jonatan Persson: Testa din idé med statliga bidra

Pitchen: ”Vi utvecklar en teknik som kan rena saltvatten med spillvärme från industrier.”

Pengarna: Bolaget har tidigare fått in cirka 1.5 miljoner kr från betalande kunder och bidrag från offentliga aktörer såsom Vinnova och Almi för att konstruera sin första pilotanläggning. Nu senast beviljade Almi ett lån på 500 000 kr för att kommersialisera tekniken, ett lån som kompletterades med finansiering från Sparbanksstiftelsen Kronan. Jonatan Persson har också erhållit flera stipendier.

Råd från Jonatan:
Att ansöka om bidrag från de offentliga systemen kan vara tungt vid de första tillfällena. I början tog det säkert en vecka att göra en ansökan, men med tiden börjar du känna igen frågorna och det går betydligt snabbare. Och det är bra att ansökningsformulären är omfattande, det är en test av din verksamhet.
Universitetens och högskolornas inkubatorer har ofta bra stöd att söka.
Fördelen med Almi är att de kräver en betydligt lägre personlig borgen än vad storbankerna gör.

Text: Per Manns.

Fler nyheter från Företagarna