headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
2018 handlade svenskarna för nära 268 miljarder kronor på nätet. Foto: Shutterstock

Introduktion till e-handel

Som företagare påverkas du förstås också av att handeln idag långt ifrån är förbehållen fysiska butiker. Kanske är du sugen på att starta en e-butik i någon form? Här ska vi kika närmare på denna stora arena.

Välj, klick! Betala, klick! Klart, leverans till dörren! E-handeln blir för varje år allt mer populär bland konsumenterna. Vi köper allt från mjölk till teknik online.

Den här artikeln finns speciellt för dig som är sugen på att ha en e-handel kopplat till din verksamhet, men kanske inte är helt insatt på området än.

Vill du hellre lyssna? Missa inte Starta Företag, en ljudbok från Storytel i samarbete med Företagarna.

Så ser e-handeln ut

Först lite bakgrund. 2018 handlade svenskarna för nära 268 miljarder kronor på nätet. Man kan dela in handeln i tre stora grupper: resor, varor och tjänster. Resor är störst med 42 procent, tätt följt av varor på 41 procent och resterande 17 procent tjänster, enligt den årliga undersökningen Svensk E-handel från företaget Dibs. Heminredning och raketen livsmedel ökade mest det året, det senare med 41 procent. Men även tjänster, kanske främst prenumerationsbaserade sådana, har vuxit sig allt starkare år för år.

Lägre priser lockar

Varför vill vi då handla online? En viktig anledning till att vi handlar på nätet är möjligheten att hitta lägre priser. En annan och för många ännu viktigare faktor är att e-handeln är bekväm. 28 procent av svenskarna svarar att de handlar på nätet eftersom det är enkelt och sparar tid.

Helst betalar vi med kort, följt av faktura och betalning via internetbank. Men lösningar som Swish har stadigt ökat, särskilt bland yngre kunder.

Vilka handlar online?

Kommer du då hitta din målgrupp på nätet? Troligen.

Nästan alla i Sverige som är mellan 16 och 65 år e-handlar, visar Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. Bland de som är över 66 år minskar antalet. Bland de som är 76 år eller äldre handlar hälften aldrig på nätet. Men trenden går mot att allt fler äldre också ger sig in i leken eftersom internetvanan följer med oss upp i åren.

Ungefär lika många kvinnor som män som handlar på nätet. Att få fysiska varor levererade via posten var vanligast 2018, men att hämta ut paketet i en närliggande butik har ökat på senare år.

Det finns massor av intressant statistik att grotta in sig i. Utöver de årliga undersökningar vi nyss nämnde tar flera branscher fram egna rapporter. Läs gärna på om trender på just din marknad.

Och, inte att förglömma: för ett e-handelsföretag är steget ut på en internationell marknad ofta kortare än för många andra verksamheter. Det gör att kunderna kan bli mångdubbelt fler än om du bara säljer mot Sverige.

Hitta rätt vara

Drömmen för en företagare är att hitta en produkt som verkligen är optimerad för nätförsäljning. Ju mer av jobbet som kunderna kan göra, desto större blir marginalerna för ditt företag, tipsar Günther Mårder i #företagarpoddens avsnitt om e-handel. Ett exempel på ett företag som lyckats bra på den punkten är Skyltmax i Partille. Kunderna gör en stor del av jobbet och designar på deras hemsida själva sin skylt. Produkterna går ofta ner i tunna vadderade kuvert och i kundens brevlåda.

Företaget Lyko i Vansbro är ett annat exempel på en framgångssaga inom e-handel. Rikard Lyko tog familjeföretaget som var en frisersalong och gjorde det till en jätte inom hårvård på nätet. Marknaden gick från klippsugna kunder på orten till alla med hår på huvudet i hela landet och Lyko hade inom några år över 400 anställda. 

Fundera! Är din produkt eller tjänst optimerad för e-handel? Kan du expandera din befintliga verksamhet till att också sälja online?

Förhoppningsvis har du nu fått några tankar och idéer kring din satsning på e-handel. Självklart är detta bara en introduktion till näthandelns stora värld och du kommer säkert behöva utforska mer på egen hand innan du startar din verksamhet.

Hemsidan i fokus - 3 tips

Här kommer tre sammanfattande tips på vägen. Fokus ligger på hjärtat i näthandeln - själva hemsidan.

  • Lägg lite extra tid på att sökordsoptimera din hemsida. Lyckas du får du trafik via sökmotorer som Google och så snart någon söker på din vara får du in kunderna i butiken. Kika också på möjligheten att annonsera via Adwords, som blir en allt viktigare marknadsföringskanal för många företag.
  • När du ska bygga upp din hemsida, börja med att botanisera runt bland andra nätbutiker. Vilken e-handelsupplevelse vill du ha i din butik? Det finns färdiga plattformar för e-handel som du kan prenumerera på eller köpa. Ofta ingår då hela sidan, från design till färdiga betalningslösningar.
  • Se också till att betalningslösningen är trygg och säker, och inte minst: rätt för dina kunder. En kund som inte kan betala på det sätt som hon eller han vill kommer inte att handla hos dig. Se till att köpprocessen går smidigt och att det finns lämpliga leveranssätt. Kom ihåg att kunderna handlar på nätet för att det är bekvämt. Uppfyller du inte de kraven handlar de hos någon annan. 

Vill du hellre lyssna? Missa inte Starta Företag, en ljudbok från Storytel i samarbete med Företagarna.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap