För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Sju steg till din e-handelsbutik

E-handel handlar till stor del om att skapa en story och ett förtroende. Att bara skrika ut produkt och pris räcker inte för att få återkommande kunder. Ge dem i stället en bild av vem du är och på så sätt en anledning att handla av just dig!

Det tipset ger e-handelsproffset och digitala strategen Emelie Fågelstedt, i en intervju i tidningen Företagaren.

Hon har själv lyckats med flera e-handelssatsningar och ser vägen till en lyckad e-butik i sju steg. Från att fundera över syftet, jämföra digitala lösningar och lösa lagringen till att skapa ett proffsigt intryck med bra bilder, recensioner och närvaro i sociala medier.

1. Det första du ska tänka över är syftet

Fundera över vad du vill med butiken. Är den en hobby eller tänker du satsa fullskaligt? Vill du kunna växa? Ska du satsa på något ganska nytt, eller ge dig in och kriga på en marknad med många aktörer?

Svaret på frågorna påverkar givetvis affärsmodellen, men också praktiska ting, som hur du utformar själva butiken, alltså hemsidan. Ska butiken snabbt kunna anpassas efter dina behov och innehålla mängder av varor och funktioner så kanske sajten redan från början ska ta höjd för det.

2. Finns det en budget för att ta in en utvecklare eller konsult tidigt i projektet?

Det kan vara bra för dig som har stora ambitioner. Medan en mindre butik går att starta upp snabbt med färdiga webblösningar, som Shopify eller WooCommerce.

3. Hur ska hemsidan se ut?

Säljer du över nätet blir hemsidan en viktig knutpunkt. Ta in erfarenheter från andra som har e-butiker. Vilka plattformar använder de och vad har dessa för för- och nackdelar? Vilka betalningslösningar vill dina kunder ha? Behöver du översätta sajten till andra språk om du vill sälja mot andra marknader?

4. Jämför kostnader

Sedan är det dags att jämföra kostnader mellan dina olika alternativ. Fundera också över hur du ska lösa lagringen av dina produkter. Har du plats hemma, eller behöver du lokaler? Ska hanteringen och packningen ske hemma är det bra om du förbereder så mycket som möjligt. En sådan sak kan vara att ha färdiga kartonger klart med din logga på.

Se samtalet med Pär Svärdson, Apoteas grundare:  Därför är leveransen avgörande för din e-handel

5.Titta på det visuella

Det visuella är väldigt viktigt för att locka till köp, menar Emelie Fågelstedt. Proffsiga bilder är kärnan i detta. Ha gärna flera bilder på varje produkt tagna ur olika vinklar. Kan du inte fota själv så ta hjälp av någon som kan. Även om du säljer tjänster är bildspråket viktigt för att förmedla rätt känsla. Att all text är lättläst, tydlig och rättstavad är också grundläggande för att du ska skapa förtroende hos din kund.

Se samtalet: Hur blir man en bra e-handlare? E-handelsjätten ger tips!

6. Visa recensioner?

Många väljer att visa recensioner från andra kunder på sin hemsida. Andras ord brukar väga tungt när en kund tar ett köpbeslut. Har du fina recensioner, se till att visa upp dem! Det finns också lösningar där kunder själva kan kommentera på sajten. Då kan du givetvis riskera att även få negativa kommentarer, men de positiva värderas högre om kunden får intrycket att kommentarerna hamnat där spontant.

7. Ha en story

För att lyckas måste du ha en berättelse, en story, kring ditt varumärke, tipsar Emelie Fågelstedt i samma intervju. Glöm inte att använda den och att utnyttja sociala medier i marknadsföringen. Skapa en stark profil som går i linje med det du säljer och använd dig av vänner och bekanta som kan sprida ditt budskap vidare.

Se samtalet: Bygg en framgångsrik E-handel

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.