Matilda Kälström är Årets Unga Företagare i Essunga
I Essunga finns Matilda Kälström med sin design- och kommunikationsbyrå, som har fokus på grafisk formgivning, foto och sociala medier.
Vad var det som fick dig att bli företagare?
– Redan när jag var 16 år la jag märke till att människor omkring mig levde i det berömda ekorrhjulet och kände där och då att jag ville ha något annat. Så jag bestämde mig för att jag skulle bli företagare så jag kunde bestämma över min egen tillvaro. När jag var liten lekte jag postorderfirma med telefonkatalogen och mammas symaskin, designade egna klippdockor och sålde maskrosor till tanterna på gatan där vi bodde. Så entreprenörskapet har på sätt och vis alltid funnits i mig.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Tack vare min utbildning som designingenjör och att jag är en väldigt inkännande person har jag lätt för att sätta mig in i kundens behov och skapa material som förmedlar det som de önskar.
Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
– Att få ge liv åt varumärken som gör att andra företagare kan leva sin dröm!
Berätta om företagets framtidsvisioner!
– 2024 är det dags att växla upp och jag ska tillsammans med Almi ta fram en plan för bättre lönsamhet. 5 års-visionen är att vi 2028 är en byrå med 3-4 anställda och kan ta oss an större uppdrag, men fortfarande med hjärtat på rätt ställe. Ha ett kreativt kontor och en härlig atmosfär, vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsosam arbetsplats där människor får drömma och växa tillsammans.
Vilket är ditt bästa företagartips?
– Att lära känna målgruppen och att våga testa.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Vi verkar för en arbetsmiljö som skapar långsiktig hälsa. Har kunder som står för närproducerat och hållbarhet. Vår främsta målgrupp är små företagare på landsbygden, vilket bidrar till hållbar landsbygdsutveckling. Jag vill att företaget ska växa organiskt för att bli väl etablerat så jag kan jobba med det jag älskar tills jag går i pension.