För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Månadens intervju

Publicerad 3 mar 2017
”Det bästa är att göra rätt. Det näst bästa är att göra fel, men det som inte är acceptabelt är att inte göra något alls”

I månadens intervju möter vi Christian Jörgensen som i fjol tog hem titeln ”Årets Företagare” i Göteborg.  Han berättar bland annat om hur han hittade ny motivation i sin ledarroll, vad titeln Året Företagare betytt för honom och så delar han med sig av sina bästa företagartips. 

Att kliva in på Dahls kontor känns lite som att få en omfamning, kontoret är smakfullt men ombonat inrett och Christian Jörgensen möter mig med ett varmt leende.  Att de endast hunnit husera i de nya lokalerna i drygt en månad märks inte av. Christian berättar att hans fru är inredare och att det är hon som inrett det nya kontoret i Mölndal, med tillhörande 6000kvm yta för bageriet.

- Det är 3e gången vi flyttar nu, så vi börjar få in vanan. Men den senaste flytten är vi stolta över då vi lyckats flytta utan att underlåta att leverera, resta produkter eller åsamka några kunder någon skada. Att vi slog vårt försäljningsrekord under månaderna vid flytten visar att vi har styrkan att växa även om vi var internt splittrade, vilket till stor del är tack vare vår duktiga produktionspersonal. Vi har alltid fullt fokus på kunden. 

Det var Christians morfar Folke Dahl som startade bageriet 1935 och då Christian fick förfrågan att ta över företaget från sina föräldrar för trettio år sedan så tackade han snabbt ja till möjligheten. 

Har det alltid varit självklart att du skulle bli företagare?
- Jag hade ingen fulländad akademisk utbildning eller lång arbetslivserfarenhet, men jag hade växt upp i företaget och det gav mig mycket lärdom.  Hela min karriär så har jag varit medveten om avsaknaden av erfarenhet, vilket har gjort att jag har kompenserat genom att vilja lära mig så mycket som möjligt och därmed jobbat hårt.
Men med egenföretagandet så kommer också en del motgångar ibland. Efter femton år som vd på Dahls så kände Christian att han hade fastnat i sin roll och med företagets utveckling.
- Jag har alltid varit medveten om mina styrkor samt svagheter och det var därför jag valde att kliva av min roll som vd och istället rekrytera in en extern styrelse med exekutivt ansvar. Trots detta så utvecklades jag mycket under den tiden, inte minst lärde jag mig att motgångar kan vara fostrande.
För sex år sedan idag kom Christian tillbaka till sin post med ny motivation och glädje till företaget.
- Livet hade kommit ikapp mig och min ledarroll kändes mer naturlig. De sista sex åren har varit min absolut bästa företagstid och företaget har presterat bättre än någonsin. 

Hur ser bageribranschen ut idag?
- Bageribranschen har i princip varit under press hela tiden men den har såklart ändrats utöver tiden. Tidigare så fanns det många småproducenter och idag går istället utvecklingen mot färre men större företag. På 60-talet hade vi 6000 bagerier i Sverige, idag har vi 700. Men det har skett en ändring i marknaden de senaste åren då en ny, kvalitativ trend har synts. Folk kan tänka sig att betala mer för en bättre produkt och den tidigare industriella inriktningen har utmanats. Vi på Dahls vill sälja bra bröd till ett bra pris, så att så många som möjligt ska ha råd att köpa, samtidigt som vi vill arbeta lokalt med närproducerade leverantörer och producenter. Vi har därmed hållit fast i företagets grundidé, men som nu är modernare än någonsin.

Förra året tog Christian hem titeln som ”Årets Företagare” och med den nya flytten ser Dahls framtid minst sagt ljus ut. Då jag frågar Christian om företagets framgångar är han blygsam och noga att framhäva sina medarbetares viktiga roll i företaget.

- En viktig del av företagandet för mig är medarbetarna. Det kommer alltid komma ny teknik, ny logistik och nya medier men allt det är bara smörjmedel, för människorna i ett företag är ju det viktigaste. Jag lägger ner mycket energi på att försöka skapa en trevlig arbetsplats då jag tror att det motiverar de anställda. Jag vill att de anställda ska veta att det är okej att göra misstag för att kunna utvecklas. Det bästa är att göra rätt, det näst bästa är att göra fel men det som inte är acceptabelt är att inte göra något alls. 

Vad betydde vinsten ”Årets Företagare för dig?
- Jag är otroligt tacksam för priset, för mig är det ett uppskattande kvitto på att det arbete jag gör värdesätts och på att företagets filosofi fungerar. Tiden efteråt har kantats av positiva följder och många kunder har uppmärksammat priset. Det är helt klart ett minne för livet med ett värde som inte går att mäta. 

Till sist, vad tror du är det vanligaste misstaget man gör som företagare?
- Jag ser inte mig själv som någon expert, men jag tycker att företagandet handlar om att se helheten och inte nödvändigtvis vara en detaljerad specialist. Det är viktigt att bygga broar mellan de olika särintressena inom företaget för att skapa en väl fungerande helhet. Tillåt dig själv och företaget att ibland göra misstag, om man inte haft några motgångar så har man haft tur på fel sätt. Hur ett företag värderas av sina kunder handlar inte om att man gör allting rätt, det handlar om hur man hanterar de situationer då man gör fel. 

Christians tre bästa tips till dig som egenföretagare 

  1. Visa att du bryr dig om ditt företag. Se över ditt egna, personliga engagemang och vilka signaler du sänder ut. Om dina kunder, leverantörer och medarbetare inte uppfattar dig som motiverad och engagerad i det du gör - hur ska du då kunna förvänta dig att andra ska bli det?
     
  2. Grip affärsmöjligheterna när de kommer, förvänta dig inte att de kommer när du själv vill att de ska komma.  Du måste vara beredd att ta ett beslut även när det känns helt fel för dig och företaget att ta ett beslut. Man kan inte styra över allt.
     
  3. Ha ett öppet sinne i en värld som är föränderlig. Det behöver inte alltid vara företagaren med skarpast sinne om lyckas bäst. Var flexibel och intresserad av dina kunder. 


Missa inte prisutdelningen av årets företagare 2017. Anmäl dig senast den 25e mars på Företagarnas hemsida!

 

Fler nyheter från Företagarna