Pressmeddelande: Företagarna hyllar soloföretagare med boken ”Minst & flest – en viktig bok om soloföretagare”

Publicerad 24 apr 2017
Intresseorganisationen Företagarna lanserar nu boken ”Minst & flest – en viktig bok om soloföretagare”. Boken porträtterar femtio företagare från lika många västsvenska kommuner, som var och en representerar de minsta och de flesta. De jobbar utan anställda och är därmed minst. Men de är också flest. De driver sin verksamhet på det sätt som är vanligast i Sverige; solo. 74 procent av Sveriges företag är soloföretag och de står i snitt för 12 procent av kommunens skatteintäkter. Västra Götaland ligger något över rikssnittet och här står soloföretagen för 14,4 procent av skatteintäkterna.

- Vi vill understryka hur viktig denna grupp företagare är för vårt samhälle. Dessa passionerade företagare, som gjort ett intresse till sin livsstil och utkomst, bidrar med stora skatteintäkter som i allra högsta grad påverkar vår välfärd. En välfärd som de i flera fall själva har svårt att nyttja till fullo, säger Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Boken "Minst & flest" kommer att delas ut till politiker och beslutsfattare i Västra Götaland och Kungsbacka. Förhoppningen är att politikerna i fortsättningen även kommer att möta soloföretagare, och inte bara företagare med många anställda, och lyssna på vad de har för behov för att kunna utveckla sina företag. 30 procent av soloföretagarna i Sverige skulle, enligt Företagarnas undersökning, vilja anställa men många ser idag risken som för hög och kämpar på ensamma.

- Vår tanke är även att boken ska inspirera fler att våga ta steget att bli företagare, då personerna som är intervjuade i boken ger sina bilder av varför det är så roligt att driva företag, säger Mikael Erlandson.

Ta del av boken som pdf samt Företagarnas undersökning om soloföretagare: www.foretagarna.se/vg-soloforetagare

För mer information kontakta:
Mikael Erlandson, regionchef Företagarna Västra Götaland
tel 031-745 40 04, mikael.erlandson@foretagarna.se

Företagarna skapar bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla och äga företag i Sverige. Vårt arbete är att verka för företagande, företagares rättigheter och bidra till ett klimat som gör det lätt och attraktivt att driva företag.