För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Vinnarskallen som revolutionerat klädseln för ryttare

Publicerad 2 nov 2023
Årets Unga Företagare i Sverige har revolutionerat klädseln för ryttare i hela världen. 26-åriga Madelene Törnblom, grundare och vd för e-handelsfenomenet Maya Delorez, visste från start att hon skulle bygga något stort.
Madelene Törnblom är ryttaren som blev entreprenör och kan nu titulera sig som Årets Unga Företagare i Sverige 2023. Foto: Mattias Bardå.

– Jag är en allt-eller-inget-person säger Madelene Törnblom.

Ibland talar siffrorna för sig själva. Uppsala-företaget Maya Delorez har kunder i 80 länder. Främst i Tyskland, Sverige, Nederländerna och USA. Sedan starten för sex år sedan har omsättningen gått från 0 till över 100 miljoner kronor – i en bransch med tuff konkurrens.

– Nyckeln är att känna kunden riktigt väl, konstaterar Madelene Törnblom som själv ridit sedan hon var tre år gammal.

Startplåten kom då hon på egen hand tränat upp en ”oslipad diamant” – en tanig fullblodskorsning som så småningom glänste i tävlingar. Efter två år sålde hon hästen med en vinst på 120 000 kronor.

I december 2017 startade Madelene sitt bolag, som 20-åring hemma i Vendel fyra mil norr om Uppsala. Första kollektionen lanserades ett halvår senare, i maj 2018. Hon hade träffat rätt – vissa plagg sålde slut direkt.

– Jag är en allt-eller-inget-person. Envis. Och vi har ett byggföretag i familjen, så att driva eget var inget stort steg för mig. När det gäller bolagsidén utgick jag ifrån min egen irritation: varför red vi fortfarande i tjocka, obekväma bomullsmaterial?

En egen e-handel utgör succéreceptet i kombination med att bygga varumärket via sociala medier, för att ha kunderna nära och till och med inkludera dem i produktutvecklingen.

– De skickar meddelanden via Instagram med önskemål om färger och modeller. Jag får också insikter via medarbetarna. De flesta som jobbar hos mig är hästmänniskor, säger Madelene som i dag har 20 anställda.

Även familjen är involverad i företaget.

– Mamma är ekonomichef, min lillasyster är lagerchef, pappa är delägare och min lillebror har varit med och byggt lagret.

Ni jobbar mycket med influencers och atleter från olika länder?

–  Ja, vi samarbetar med ett 15-tal profiler som passar vårt varumärke, såväl landslagsryttare som up-and-coming-talanger. En milstolpe kom i fjol, när brittiska Lottie Fry vann VM-guld iförd Maya Delorez-byxor. Det var coolt!

Vad väntar 2024?

– Vi satsar ännu mer på mässor och event, och på att synas på stora tävlingar världen över.

Juryns motivering: ”Genom att tänka på kunderna både i och utanför boxen har Årets Unga Företagare skapat funktionella produkter med stort habegär hos en hel generation. I en bransch med hög konkurrens och många vinnarskallar har de visat att passion, innovation och användarcentrerad design skapar inkludering på ett nyskapande sätt. Genom att visa på möjligheterna på en global marknad har vår pristagare inspirerat andra att rida på vågen.”

Priset Årets Unga Företagare i Sverige 2023 delades ut av Eva Nord, försäljningschef på SJ som är prispartner till Årets Unga Företagare, och Företagarnas vd Günther Mårder.

Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna