För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hotellchefen gillar Skatteverkets service och tillgänglighet

Publicerad 20 nov 2023
Att driva hotell och restaurang innebär omfattande myndighetskontakter. Marianne Jordvi äger sedan 20 år tillbaka Hotell Sommarhagen i Boxholm – och hon har på nära håll upplevt hur Myndighetssverige har förändrats. Både på gott och ont.
Marianne Jordvi äger sedan 20 år tillbaka Hotell Sommarhagen i Boxholm. Foto: Christine Engström.

Marianne Jordvi har stor erfarenhet av hur service och bemötande har förändrats hos flera stora myndigheter – och hon pekar särskilt på Skatteverket respektive Arbetsförmedlingen som tydliga exempel.

- För 5–10 år sedan kunde du som företagare skapa en bra och personlig relation med Arbetsförmedlingen, medan Skatteverket kunde upplevas som opersonliga och inte speciellt serviceinriktade. I dag är det ombytta roller, säger Marianne Jordvi.

Bilden bekräftas av Företagarnas Myndighetsranking 2023 som visar att Skatteverket är den myndighet som företagare ger högst betyg vad gäller service och bemötande. I botten av listan hamnar Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

- Som verksam i besöksnäringen vet jag vad bra service betyder, och jag ställer höga krav, säger hon.

Marianne upplever att Skatteverket har genomgått en stor förändring under det senaste decenniet. Som exempel på god service nämner hon ett tidigare taxeringsärende där Skatteverket ansåg att ett litet hus som ligger mitt på hotellområdet skulle klassas som småhus i stället för uthyrningslokal – trots att det användes som uthyrningslokal och inte kunde användas som småhus.

- I höstas rev vi ut köket i det lilla huset och jag ansökte då om omtaxering. Innan beslut togs i denna fråga ringde Skatteverket upp mig och vi diskuterade huset samt användningsområdet. Därmed var det inga problem att omtaxera till uthyrningslokal.

Hon pekar också på att tillgängligheten är hög, att det alltid är lätt att komma i kontakt med handläggare och skatteexperter.

- Vid några tillfällen har jag blivit kopplad till fel person när jag har ringt Skatteupplysningen. I stället för att bli vidarekopplad och kanske hamna i en röstbrevlåda har handläggaren sagt: Du ska inte behöva bli kopplad runt till olika personer, jag ser till att rätt person ringer upp dig i stället.

Marianne betonar samtidigt att det är viktigt att samhället inte inför lagar och regler som orsakar en ökad regelbörda för företagare.

- Jag tycker att det finns en lång rad skatter och regler som är frustrerande och betungande, men Skatteverket verkar ändå utgå från att de flesta av oss vill göra rätt för sig.

Mariannes erfarenheter från Arbetsförmedlingen är de motsatta.

- Arbetsförmedlingen är ett jätteproblem. Tidigare hade de en lokal närvaro här i kommunen som var mycket värdefull för oss företagare. Jag kunde ringa upp dem och få hjälp att rekrytera medarbetare. I dag kan du inte ens komma i kontakt med Arbetsförmedlingen.

Marianne beskriver hur Arbetsförmedlings lokala verksamhet har ersatts av konsultbolag som erbjuder olika typer av matchningstjänster, en utveckling som inte motsvarar de behov som Hotell Sommarhagen har.

- De bolag som ligger bakom matchningstjänsterna är generellt svåra att komma i kontakt med, och de har inte lyckats hitta en enda ny medarbetare. Det här är en bekymmersam utveckling och konsekvensen blir att jag inte kan driva verksamheten i den omfattning som jag skulle önska.

Text: Per Manns

Fler nyheter från Företagarna