För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Sociala medier? Jag har inte tid!" - Ledsen, men det är ingen ursäkt längre

Publicerad 14 nov 2022
De allra flesta som driver företag har insett att deras företag behöver ha en digital närvaro. Och en digital närvaro ser helt olika ut för alla. Den ska anpassas efter ditt företag och din målgrupp. Och viktigast av allt anpassas efter dina mål. Men att ha någon form av digital närvaro idag är viktigt.
Digital närvaro ser helt olika ut för alla. Den ska anpassas efter ditt företag och din målgrupp.

Sociala medier är ämnet. Vi möter och hör många människor säga orden "Jag har inte tid med det." Och vi kanske låter hårda när vi säger att det inte är någon ursäkt, men vi ska förklara varför.

De allra flesta som driver företag har insett att deras företag behöver ha en digital närvaro. Och digital närvaro ser helt olika ut för alla. Den ska anpassas efter ditt företag och din målgrupp. Och viktigast av allt anpassas efter dina mål. Men att ha någon form av digital närvaro idag är viktigt. 

Många vi möter tror man måste finnas på alla sociala medier och posta inlägg varje dag. Och tror man det så förstår vi att man tänker att man inte har tid. Det finns såklart företag som finns på alla sociala medier och postar inlägg varje dag, men i väldigt många av de fallen så har de någon som jobbar med marknadsföring i företaget eller så har de anlitat hjälp från externt  företag. 

När vi hör orden "jag har inte tid" så tyder det på att tankarna ändå varit där, att man faktiskt insett att man vill ha en bra digital närvaro men man känner en stress över det, att man inte hinner. 

Alternativ 1: ta in extern hjälp från en marknadsföringsbyrå eller annan expert. 

Alternativ 2: Gör det själv. 

Bestämmer du dig för alternativ 2 så vill vi ge dig några tips som kommer att göra det så mycket enklare. Att lägga upp ett inlägg på t.ex Facebook, Instagram eller LinkedIn tar inte lång tid om du har en tydlig strategi. För väldigt ofta ser vi att det som faktiskt tar tid är inte att praktiskt lägga upp ett inlägg utan veta Vad man ska lägga upp. Börja med att skapa en strategi, svara på de fyra frågorna:

  • Vad har du för mål med att finnas på de olika sociala medierna?
  • Vilka sociala medier ska du finnas på? Räcker det med en eller vill du finnas på flera?
  • Vad har du för syfte med sina konton och med de inlägg som du lägger?
  • Vem eller vilka är din målgrupp?

När du har en strategi med dina syften och mål, du vet vilken din målgrupp är och du vet vilka ämne du ska skapa inlägg om för att nå dina mål. Du har det nedskrivet, svart på vitt. 

Då kommer allt gå så mycket fortare och det kommer bli så mycket roligare. 

Så ge dig själv och ditt företag tiden att göra en strategi till er digitala närvaro. Investera lite tid nu och slipp lägga tid på att gå och ha dåligt samvete för du inte gjort något. Att gå och tänka på saker som man inte gjort tar väldigt mycket tid och energi. Och vet ni, Det har vi inte tid med!

 

Taggar
Riks Krönika
Fler nyheter från Företagarna