För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Rädda din bagare

Publicerad 30 mar 2020
En av de branscher som drabbas hårt av coronakrisen är bagerier och konditorier. Många samhällen riskerar nu att förlora sina lokala bagerier och konditorier och flertalet anställda i näringen riskerar sina jobb.

Varannan arbetsplats inom svensk livsmedelsproduktion utgörs av ett bageri eller konditori. Totalt arbetar 37 000 personer på bageri eller konditori, motsvarar ungefär 15 000 heltidstjänster. Många av de anställda är ungdomar som får sitt första jobb inom branschen.

− Det är riktigt tufft för många bagerier och konditorier. Särskilt tufft är det för dem som har servering i köpcentrum och citylägen i storstäderna. De bagerier som levererar bröd, fika och tårtor till företag och konferensanläggningar har det extremt tufft med tapp på uppåt nittio procent, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Behoven är akuta

Martin Lundell anser att det är bra att regeringen föreslår krispaket och att den inser allvaret i situationen. Korttidspermitteringen, att staten tar över sjuklöneansvaret och den sänkta arbetsgivaravgiften är åtgärder som snabbt kan hjälpa företagen som är i akut behov av insatser för att överleva. Dessa är särskilt viktiga eftersom lönekostnader ofta utgör uppåt hälften av de totala kostnaderna.

− Vi ska komma ihåg att det är företagen som direkt och indirekt genom de anställdas skatter finansierar landets välfärd. Fyra av fem jobb i Sverige skapas av småföretagare och utan dem kommer vi inte att ha råd med vård, skola och omsorg. Därför ligger det i allas intresse att vidta åtgärder så att företagen överlever, säger Mathias Mellgren Helge, ansvarig för branschförbundskansliet på Företagarna.

#räddadinbagare

Fortfarande går en del företag bra och en del bättre än tidigare eftersom konsumtionsmönster ändras. Stödåtgärder behövs för bolag som går dåligt, inte för de som går bra. Därför är det mest effektivt med riktade åtgärder.

Branschorganisationen har för att hjälpa till lanserat kampanjen #räddadinbagare för att lyfta fram vikten av att handla på sitt lokala bageri om man vill ha det kvar i höst.

− Vi har skapat kampanjen för att uppmana konsumenter över hela landet att köpa med sig bröd eller fika hem. Många tar för givet att det lokala favoritstället kommer finnas kvar i framtiden, men utan en gemensam insats kommer flertalet behöva lägga ner. Om vi alla gör ett litet köp på bageriet räddar vi branschen till överlevnad”, säger Martin Lundell.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna