För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Villkor enligt kollektivavtal i offentlig upphandling införs – men problem kvarstår

Publicerad 4 maj 2017
En riksdagsmajoritet har röstat för att införa krav på arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling. De nya reglerna innebär att krav på lön, semester och arbetstid enligt kollektivavtal ska ställas om det är behövligt och villkoren går att fastställa. De nya reglerna är begränsade till större upphandlingar över EU:s så kallade tröskelvärden. Reglerna börjar gälla den 1 juni 2017.

De nya reglerna är en modifierad version av det förslag som regeringen lade fram i höstas, men som röstades ned av riksdagen. De förändringar som har skett för att minska problematiken är i sig välkomna – men problem finns fortfarande.

– Att reglerna nu endast ska gälla i större upphandlingar är i sig ett steg i rätt riktning, eftersom det minskar reglernas tillämpning. I den utsträckning reglerna faktiskt tillämpas kommer problemen med bristande transparens och förutsebarhet, risk för spretig tillämpning och praktiskt krångel dock alltjämt riskera att aktualiseras, konstaterar Företagarnas upphandlingsexpert Ulrica Dyrke.

 Företagarna anser att de nya reglerna kommer komplicera upphandlingsproceduren och försvåra för både upphandlande myndigheter och företag, särskilt de många små företag som saknar kollektivavtal. Det finns risk föratt detta kommer leda till färre anbud och ökade kostnader.

– Man bör observera att inte enbart de företag som deltar i upphandlingarna berörs, utan även de – ofta små – företag som agerar underleverantörer inom ramen för upphandlade kontrakt där denna typ av arbetsrättsliga krav ställs, säger Ulrica Dyrke.

– Man bör observera att inte enbart de företag som deltar i upphandlingarna berörs, utan även de – ofta små – företag som agerar underleverantörer inom ramen för upphandlade kontrakt där denna typ av arbetsrättsliga krav ställs, säger Ulrica Dyrke.

Enligt de nya reglerna ska Upphandlingsmyndigheten ta fram arbetsrättsliga villkor och annan information till vägledning för upphandlande myndigheter.

– Den redan arbetstyngda Upphandlingsmyndigheten ser ut att kunna få mycket jobb och stora utmaningar inom detta område, konstaterar Ulrica Dyrke.

Företagarna anser att det är viktigt att effekterna av de nya reglerna noga följs och utvärderas, inte minst ur ett småföretagsperspektiv.

– Det finns tyvärr uppenbar risk för rättsliga oklarheter och fallgropar till följd av de nya reglerna – stick i stäv med de politiska ambitioner som uttalas om att förenkla den offentliga upphandlingen. Jag tror vi kommer få se en del överklaganden från företag som kommer hamna i kläm och vill få klarhet i vad som gäller enligt de nya reglerna, avslutar Ulrica Dyrke.

Läs mer här om de nya reglerna här.

Fler nyheter från Företagarna