För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Plåt är hårt, korv är mjukt

Publicerad 24 aug 2017
Paret Anders och Birgitta Starck från Vetlanda köpte en korvfabrik trots att de inte kunde någonting om korv. Båda hade jobb inom plåt och aluminium men kunde inte motstå utmaningen att starta upp något helt nytt. 10 år senare vann de Årets Företagare i Jönköpings kommun 2016.
Anders & Birgitta Starck, Stensåkra Charkuteri

"Korvfabrik till salu”. Lappen låg kvar på köksbänken hemma hos Anders och Birgitta Starck i en vecka. Skulle de våga starta eget i en helt ny bransch? De kunde inte släppa tanken och till slut slog de till. Anders och Birgitta Starck från Vetlanda hade två bra jobb inom plåt och aluminium, tre barn och ingen tidigare kunskap om korvproduktion.

Birgitta såg fram emot att byta plåt mot korv. Plåt är hårt och korv är mjukt och engagerar alla, resonerade hon.

Detta var 11 år sedan och idag producerar det familjeägda företaget Stensåkra Charkuteri mellan 3-4 ton korv varje dag. De levererar bland annat till Ica, Coop och Axfood. Anders sköter produktionen och Birgitta sköter marknadsföringen och ”det sociala”.

En stor förändring i livet, säger Birgitta Starck. Stoltheten är påtaglig och vinsten av Årets Företagare 2016 i först Vetlanda och sedan även i Jönköpings län var ytterligare ett kvitto på att de har lyckats som företagare!

Motiveringen till priset löd ”Våra pristagare är två utmärkta förebilder för småländskt företagande. Vem anade att man med korvfilosofi kunde få korv att vara både innovativ och utvecklande. Vi tycker att Stensåkra Charkuteri är en mycket värdig vinnare, säger Frida Boklund, regionchef för Företagarna.”

Bakom framgången ligger hårt jobb, envishet, tron på sig själv samt viljan att ”göra korv på rätt sätt”. 

- Det ska vara äkta och naturligt, säger Birgitta. Idag har handeln förstått att konsumenterna vill ha äkta varor utan onödiga tillsatser.

- Sunt korvförnuft från Småland kallar vi det, fortsätter hon.

På en konferens hade de anlitat en konsult som hjälpte till att formulera visioner och mål med firman. Detta skissades ner på ett stort ark som de inte hade plats med på kontorets vägg, det rullades ihop och glömdes bort.  När paret uppgraderade sitt kontor dök det upp igen och när de läste igenom alla punkterna på arket insåg de att allt de drömt om med firman var genomfört och uppfyllt.

- Vi har gått i mål! En otroligt skön känsla, säger Birgitta.

Birgitta tipsar om goda korvrecept och berättar att Ramslökskorv är en favorit just nu, annars är Stensåkras egna falukorv en ständig rätt på bordet hemma hos familjen Starck som numer älskar korv.

Mer information om Stensåkra Charkuteri

Fler nyheter från Företagarna