För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Undvik de vanligaste misstagen i sociala medier

Publicerad 4 okt 2016
Med ett smart arbetssätt kan marknadsföring via sociala medier vara ett effektivt sätt att öka din varumärkeskännedom. Men med alltför många misstag kan det ge motsatt effekt.

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Idag är de flesta marknadsplaner fokuserade på att nå ut i sociala medier. Men det är en konst att fånga rätt målgrupp då de mest populära plattformarna som Facebook, Twitter och Instagram har helt olika funktioner och genvägar för att nå uppmärksamhet.

Företag som blint uppdaterar sina flöden utan tydliga mål kastar inte bara bort sin egen tid utan riskerar även att skrämma bort kunder.

Här är några enkla tips på vad du bör undvika, listat av sajten inc.com:

1. Överexponering

Ingen gillar spam. Beroende på plattform bör du hålla antalet uppdateringar mellan 2-5 per dag och satsa på att vara informativ, tydlig och rolig snarare än säljande.

Såvida du inte har en ny produkt eller ett tillkännagivande bör du fokusera på att ge dina följare relevant information, nyheter och råd som de kan använda. Om dina kunder väljer att klicka vidare eller dela länken i sitt eget flöde så ökar sannolikheten att de intresserar sig för dina produkter och ditt varumärke och blir lojala följare.

2. För få följare

Med endast en handfull följare har du inte den befintliga publik som behövs för att få önskat resultat på dina uppdateringar. Du behöver vara aktiv för att maximera interaktionen och stadigt öka antalet. Bygg relationer genom att kontinuerligt föra en dialog med de som följer dig och de som har de ledande kontona i din bransch.

3. Få men inte ge

Framgång på sociala medier bygger på interaktion. När ett företag endast publicerar annonser och pressmeddelanden är möjligheten för kommentarer och frågor väldigt begränsad. Följ andra i din bransch och dela deras inlägg som är relevanta. När en kund svarar på ditt inlägg var noga med att svara och tacka. Din närvaro kan öka markant med små gester.

4. Inga uppmaningar

Möjliga kunder måste veta vilka möjligheter de har att agera om de vill fortsätta relationen med ditt varumärke, köpa en produkt eller skaffa mer information. Se till att du är tydlig med vilken åtgärd du vill att dina följare tar som ett resultat av inlägget och glöm inte att ha en tydlig länk till ditt innehåll i din profil. Inkludera bilder som tydligt visar det du vill förmedla med tydliga länkar.

5. Oregelbundna uppdateringar

Att upprätthålla ett stadigt, relevant och aktivt flöde är en de största utmaningarna företag upplever i sociala medier. Om ditt företag har en närvaro på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube men saknar möjlighet att göra regelbundna och relevanta inlägg är sannolikheten att ditt följarantal snarare minskar än ökar.

Det är viktigt att hitta rätt balans mellan att posta för mycket och för lite så att dina följare ständigt märker av din närvaro utan att bli överväldigade.

6. Fokus på fel kanal

Många företag gör misstaget av att ha en närvaro på samtliga plattformar utan kapaciteten eller innehållet för regelbundna uppdateringar. Det är viktigt att veta vilka målgrupper du når genom respektive kanal och tydligt anpassa inläggen därefter. Det är mycket klokare att satsa på en eller två plattformar än att ha fem konton utan tydligt syfte.

7. Att inte mäta resultatet

Det finns massor med verktyg för att mäta och analysera aktiveter i sociala medier. Men att samla in datan är bara en början. Varje kampanj bör analyseras och påverka kommande kampanj så att du hela tiden tar lärdom av vad som fungerar och vad som inte gör det. Testa gärna olika typer av inlägg och uppmaningar och sätt en tydlig plan för vad som ger resultat för respektive konto och målgrupp.

Att undvika misstag i sociala medier är livsviktigt om du vill bygga ett digitalt varumärke och särskilja dig från dina konkurrenter. Engagerande dialog med dina följare är mycket mer givande än att publicera inlägg som ingen läser. Undersöka olika sätt att optimera ditt arbetssätt för att få ut det mesta av din digitala närvaro.

Källa: Inc.com

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna