För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ansvaret för en lyckad matchning är delat

Publicerad 30 nov 2016
Vi på Företagarna tror på Sveriges unga. Vi har sedan starten för över 110 år sedan arbetat outtröttligt med att skapa tätare kontakter mellan skolan och arbetsmarknaden. Men ingen tjänar på att de arbetssökande har en orealistisk bild av vad arbetsgivarna kräver och vilka egenskaper som belönas på arbetsmarknaden, skriver Företagarnas projektledare Hanna Cederqvist på SVT Opinion.

Läs även: Oväntat resultat i Företagarnas nya rapport

Dagens unga saknar inte arbetsmoral – de är bara angelägna om att följa sina egna intressen och värderingar vid val av arbetsgivare.

Om inte företagarna börjar prata med de unga finns en risk för en generationskrock, hävdade Futurions vd Ann-Therése Enarsson den 24 november på SVT Opinion.

Vi på Företagarna tror på Sveriges unga. Vi har sedan starten för över 110 år sedan arbetat outtröttligt med att skapa tätare kontakter mellan skolan och arbetsmarknaden, till exempel genom att lyfta fram PRAO och lärlingsprogram i skolan.

Allt för att våra medlemmar ska kunna rekrytera ungdomar med rätt kompetenser och kunskaper. Det kommer vi fortsätta med i konstruktiv anda.

Men ingen tjänar på att de arbetssökande har en orealistisk bild av vad arbetsgivarna kräver och vilka egenskaper som belönas på arbetsmarknaden.

Självklart vill de allra flesta arbeta med någonting de är intresserade av och har fallenhet för. Den strävan är inte unik för just ungdomar.

Men när verkligheten gör sig gällande, vilket den till slut gör när man behöver en försörjning, så blir de allra flesta tvungna att kompromissa med sina intressen.

Utbudet av jobb styrs inte bara av arbetstagarnas intressen och övertygelser, utan av vilken utbildning och kompetens framgångsrika och växande företag faktiskt efterfrågar.

Det vår rapport ”Det är attityden, dumbom” visar är att egenskaper som att ha rätt attityd, vara ansvarstagande och självgående ofta är avgörande när företagen ska rekrytera ny personal.

Samtidigt är det just dessa egenskaper som är svårt att hitta. Att enbart formulera det som ett problem för företagen är en alltför ensidig analys.

Läs hela debattartikeln på SVT Opinion.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna