För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Det är synd att varumärkesrättigheter ska begränsa svenskt entreprenörskap"

Publicerad 20 jun 2016
Ida Karlbom är uppstickaren som fått en riktig företagsjätte mot sig, först inte kunde sy, men genom idéer och envist entreprenörskap fått stor uppmärksamhet för sina stilfulla regnjackor. Här berättar hon mer!
Ida Karlbom Unikon

Hej Ida! Du kommer till Almedalen i år och ställer ut i Företagarnas lokaler på Hästgatan 2. Berätta om dig och ditt företag Unikon Rainwear!

–  Med Unikon Rainwear har jag gett mig ut på en okänd resa. Idén till en snygg regnjacka kom en dag när jag väntade på tunnelbanan i regnet efter en dag på bankkoncernen som jag jobbade på då. Det saknades regnkläder som passar till en business outfit och som inte är enbart är praktiska, utan också har stil och är feminina. Jag skapade en jacka som är lika delar stil och funktion.

–  Jag kunde ingenting om design, mode och allra minst kunde jag sy. Det går tack och lov utmärkt att ta fram en produkt ändå, för det finns ju andra som är proffs på dessa områden. Jag designar, lägger ordrar och säljer. 

Varför är just din bransch spännande tycker du?

–  Det händer alltid mycket inom design och mode, även om min jacka är stil och inte direkt mode. Det som är roligt i regnklädesbranschen, om jag får kalla den för det, är att flera aktörer har börjat designa regnkläder som inte bara är funktionella, utan även snygga. De flesta ligger dock ganska långt ifrån min design, som snarare bygger på utformningen av en vanlig jacka än klassiska regnkläder med tryckknappar och hård galon.

– Jag har också gjort medvetna val i form av oeko-tex (hälso)certifierat material, vilket inte är särskilt vanligt. Det jag skulle önska mer av är väl att branschen generellt sätt blir mer hållbar, stora som små aktörer. 

Varför blev du företagare?

– Jag kunde inte låta bli! Jag hade en riktigt bra idé och att driva eget erbjuder dessutom möjligheten att helt bestämma tid, takt och satsningar helt själv. Jag tänkte också: hellre provar jag och misslyckas, än att inte försöka alls. Då skulle jag säkert ha blivit bitter för att andra lyckas.

– Nu vet jag hur mycket det krävs för att ens få färdigt en prototyp och jag har all respekt för alla som kommer långt med sina företag. Jag är fortfarande i uppstartsfasen och kan konstatera att det är en väldigt lärorik skola. 

Som medlem i Företagarna, vilken är den viktigaste frågan för dig just nu som du tycker organisationen bör driva?

– Den är ganska uppenbar just för mitt företag. Jag har intet ont anande hamnat i en stor varumärkestvist med ett av världens största företag. Trots att jag är en ganska ofarlig ensamstående mamma som har tagit fram en regnjacka hemma i tvåan i Bromma så verkar jag uppfattas som ett hot för ett av världens största företag. Nikon har invänt mot mitt varumärke för att våra namn anses snarlika.

"Varumärkesrätten måste moderniseras. Sverige skryter gärna om de kreativa näringarna och svensk design, men väntetiderna och godtyckligheten i dessa frågor är ett hot mot dessa företag."

–  Det här är ett mycket större problem än min situation, jag vet fler som har hamnat i samma bekymmer. Flera små nystartade designföretag har fått vänta länge på varumärkesregistreringar, fått invändningar, hot om stämning och tvingats att byta namn. Det är svårt och tar lång tid att få tillstånd sina varumärkesrättigheter, vilket är helt avgörande för både min bransch och övriga kreativa branscher. PRV:s handläggningstider är långa och det krävs mycket kapital för att driva en process. Därför ger de flesta upp och de stora vinner.

– Varumärkesrätten måste moderniseras. I bästa fall tar det 8 månader att få till ett varumärke, i värsta fall hur lång tid som helst. Sverige skryter gärna om de kreativa näringarna och svensk design, men väntetiderna och godtyckligheten i dessa frågor är ett hot mot dessa företag. Detta är både tillväxt- och innovationshämmande, både för enskilda företag och för Sverige i stort.

– Jag har hört ganska många som lider av detta och det är synd att just varumärkesrättigheter ska begränsa svenskt entreprenörskap. 

Under Almedalsveckan 2016 träffar du Ida i Företagarnas lokaler på Hästgatan 2.

{Faktaruta}
Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna