För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Salas många företagsamma förvånar inte kommunalrådet

Publicerad 17 mar 2017
Sala Allehanda skriver den 16 mars: Carola Gunnarsson, centerpartist och kommunstyrelsens ordförande i Sala, är inte speciellt förvånad över att kommunen har den klart högsta företagsamheten i Västmanlands län. Här är 13,7 procent av de drygt 22 000 invånarna företagsamma enligt Svenskt Näringslivs nya mätning.

-Vi har ungefär 2 500 företag. Sala präglas av entreprenörskap och småföretag. Några riktigt stora företag finns inte. Det ökar riskspridningen och gör oss mindre sårbara för konjunktursvängningar, förklarar Carola Gunnarsson...

...

Något som överraskar henne något är att företagarandan i Sala hittills inte gjort några avtryck i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. I den senaste rapporten, i september förra året, stannade Sala på plats 254 bland Sveriges 290 kommuner.

...

-Diversifieringen av näringslivet i Sala kommun är en huvudförklaring till att vi hamnar så högt när Svenskt Näringsliv mäter företagsamheten, framhåller Magnus Eriksson.

Han driver företaget Konsult i media, har många års erfarenhet av försäljnings- och marknadsfrågor, är ordförande i Företagarna Sala och var med och startade det kommunala partiet Salas Bästa inför valet 2010.

Magnus Eriksson påminner om den oro som en gång fanns för att Sala saknade stora dominerande företag.

-Länsstyrelsen spådde på 1960-talet att Sala därför skulle få en sämre tillväxt än många andra kommuner i länet. Utvecklingen gick istället i andra riktningen, understryker han.

Magnus Eriksson tycker att i synnerhet handeln lyckats väl i kommunen, bland annat med alla etableringar i det gamla Domusvaruhuset, Galleria Sala Torg som det heter idag, med H&M, KappAhl, Kicks, Ur & Penn och en rad andra butiker.

Högt på hans näringspolitiska önskelista står fortsatta satsningar på kommunikationer, inklusive bredband ut till de små byarna långt från själva tätorten. En annan viktig punkt är en ökad ömsesidig förståelse mellan företagare och kommunens tjänstemän.

Läs hela artikeln här: Sala allehanda 20170316

Taggar
Fler nyheter från Företagarna