För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Snabbguide till Snapchat för företagare

Om du inte redan bekantat dig med Snapchat så är det hög tid att börja. Snapchat är en mobil foto-app som gör att du kan skicka bilder och filmklipp som endast är synliga i 10 sekunder. Därefter försvinner "snappen" och kan aldrig hittas igen.

För att utöka sin användarbas har appen nu adderat livetext, chattfunktion och videosamtal mellan kontakter, vilket har ökat användandet markant.

Snapchat är en tjänst som de unga, 12-25 år, använder i nästan lika stor utsträckning som de använder Instagram. Fyra av fem 12-15 åringar använder Snapchat någon gång och tre av fem använder Snapchat dagligen.

De flitigaste Snapchattarna är 12-15 åriga flickor där så många som tre av fyra använder det dagligen. Dagliga Snapchatanvändare över 35 år är däremot sällsynta. 18 % av alla svenskar använder tjänsten idag och Snapchat är nu definitivt större än Twitter i total penetration i Sverige.

I USA använder 80 % av alla Collegestudenter Snapchat och ca 60 % uppger att sannolikheten att de köper produkter utifrån ett Snapchat-erbjudande är mycket stor.

Om den trenden sprider sig till Sverige i samma takt som utvecklingen sker bland yngre kommer det snart att finns en enorm mängd potentiella kunder att sälja produkter och tjänster till.

Här följer en enkel guide på hur du som företagare kan marknadsföra dig på Snapchat:

Fokusera på viktiga event

Om du är värd för eller deltar i stora live-event (premiärer, mässor, festivaler, jubileum) då är Snapchat ett bra verktyg för att bygga engagemang. Din publik får direktkontakt med ditt event oavsett var de befinner sig.

Förhandsvisa nya produkter

Vissa varumärken är fortfarande oroade för att marknadsföring via sociala medier kan vara destruktivt och skapa problem med att hantera engagemanget. Medan andra dyker rätt in då det finns en stor möjlighet att göra avtryck med nya produktlanseringar som sker först på Snapchat.

Med korta filmklipp och foton som ger en inblick i en ny produkt finns det ett gyllene tillfälle att engagera en dedikerad målgrupp. Särskilt då bilderna och filmerna bara är synliga för en kort tid. I bästa fall leder detta till ökat intresse och diskussion som lever vidare i andra sociala medier.

Bjud in kunderna

Snapchat kan även användas till att bjuda in dina följare i verksamheten bortom erbjudanden och produkter. Låt de följa med bakom kulisserna och visa upp ditt bolag. Våga vara spontan! Använd illustrationsverktyget och visa din personliga företagskultur. Detta är ett smart sätt att visa hur ditt företag skiljer sig från dina konkurrenter. Rotera gärna ansvaret för kontot mellan olika medarbetare. Detta ökar variationen. Ge exempelvis olika anställda ansvaret för en dag var och ta fram en enkel mall med "do's and don'ts."

Våga sticka ut

Dina följare kommer inte vara intresserade av stela styrelserum och allvarliga möten. De vill ha färg, oväntade händelser och roliga infall. Ge dem det! Självklart bör man kombinera det med en professionell stil särskilt då du kommer nå ditt företags yngre kunder.

Berätta en historia

All video bör vara kort och rakt på sak. Publiken vill ha enkelt och underhållande material som de lätt kan konsumera medan de gör flera saker samtidigt. Snapchat får sitt stora genomslag eftersom filmerna är begränsade till 10 sekunder. Utnyttja det till din fördel. Berätta en historia genom att göra flera korta filmer och knyt ihop de till en så kallad "story" som dina följare kan se på en gång om de har tid.

Skapa incitament

När dina följare får särskilda erbjudanden och anledningar att aktivt följa ditt konto ökar engagemanget. Släpp nyheter eller rabatter exklusivt på ditt Snapchat-konto. Tidbergränsade give-aways och tävlingar är andra metoder som gör att dina följare känner sig sedda.

Så kan Snapchat verkligen driva kunder och öka försäljningen? Svaret är definitivt JA. Om du har en tjänst eller produkt relevant för målgruppen är det dags att addera Snapchat till din befintliga marknadsstrategi. Annars riskerar du att missa en viktig kanal för att nå en relevant och växande del av din kundkrets.

Har du några erfarenheter av lyckad marknadsföring via Snapchat? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i vår Facebook-grupp. Och följ oss på Snapchat: Företagarna!

Källa: entrepreneur.com och Orvesto.

Taggar
Riks Guide
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.