För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Vad gör jag om en lokalhyresgäst inte vill skriva under uppsägningen?

Jag har en hyresgäst som jag vill säga upp eftersom jag behöver lokalen för att utvidga vår egen verksamhet. Jag gick över med uppsägningen till hyresgästen och bad honom skriva under att han mottagit uppsägningen, men det ville han inte göra.När anses det som att hyresgästen mottagit uppsägningen? Det är ju av betydelse för när man kan börja räkna uppsägningstiden.

En uppsägning vara skriftlig när hyresförhållandet varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. Det är du som hyresvärd som ska kunna visa att hyresgästen har tagit emot uppsägningen.

I första hand ska uppsägningen lämnas till hyresgästen och har du bevisning att uppsägningen kommit fram till hyresgästen, t.ex. överlämnats av delgivningsman eller hyresgästen hämtat ut ett rekommenderat brev med uppsägningen, kan det räcka.

Om du inte får tag i hyresgästen kan du skicka uppsägningen i ett rekommenderat brev. Du ska då också lämna ett exemplar av uppsägningen till någon av de anställda på rörelsens fasta kontor. Om du inte får tag på någon av de anställda som du kan lämna uppsägningen till, ska du lägga handlingen i rörelsens postlåda.

Uppsägningen anses delgiven när hyresvärden utfört dessa steg. Utifrån bevishänseende är det bra att anlita delgivningsman som kan intyga att du utfört de olika stegen.

Reglerna om delgivning kan vara komplicerade. Ta därför kontakt med rådgivningen om du hamnar i en liknande situation.

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Företagarnas juridiska rådgivning ger dig som företagare goda råd för bättre affärer.

En vacker dag inser du att någon har försökt lura dig, eller att du borde läst igenom det där avtalet lite noggrannare. Då är det guld värt att kunna ringa till Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får omkring 120 samtal per dag och guidar dig som medlem till rätt väg ur problemet! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Läs mer om medlemskapet
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.