För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Fix Cleaning Service

"Våra insatser har blivit ett verktyg för vår marknadsföring. De tydliggör vilka vi är och har blivit profilfråga"

Fix CleaningNina Järvi är vd på Fix Cleaning Service som erbjuder städtjänster i Göteborg och har över 20 anställda.

Så här berättar Nina om företagets hållbarhetsarbete:

–  Vi har alltid velat att branschen ska förändras. För nio år sedan tog vi nya tag med en ambition om att växa. Då ställde vi oss frågan vilka vi är och vad vi står för. Vi beslöt oss för att försöka bli en bra förebild i en bransch med dåligt rykte och varierande seriositet.

–  Vi har arbetat mycket med vår kultur och gemenskap, vi har offentligt tagit ställning mot ohållbara upphandlingar, sett över vår påverkan på olika plan, säkrat miljödiplomering, och börjat kommunicera vilka vi är, vad vi står för. Det har gett en stärkt relation med bland annat kunder, intressenter och myndigheter och idag blir vi till och med inbjudna till samtal med politiker och näringsliv.

–  Det är väldigt märkligt att kommunerna handlar in till billigaste möjliga pris och samtidigt talar om hur de arbetar för social hänsyn och hållbarhet. Det rimmar dåligt i mina öron. Det säger sig självt att man inte kan köpa in bästa möjliga hållbarhet och sociala hänsyn till billigaste pris på marknaden.

–  Jag saknar tydliga spelregler och kravspecifikationer för kvalitetsfrågorna i upphandlingarna. Det skulle kunna förändra mycket. För oss är och har hållbarhet varit en ansvarsfråga. Man kan hitta anledningarna, men det kommer inifrån från början. Det handlar slutligen om att bygga tillsammans och ta ansvar om sin omvärld.

Nu är vi kända som en bra leverantör och en god arbetsgivare. Vi beslöt oss för att försöka bli en bra förebild i en bransch med dåligt rykte. 

–  Med tiden har våra insatser också blivit ett verktyg för vår marknadsföring. De tydliggör vilka vi är och har blivit profilfråga. Nu är vi kända som en bra leverantör och en god arbetsgivare. I dag hjälper vi våra kunder att göra bättre upphandlingar. Även om vi själva inte vinner upphandlingen, hjälper det att föra in värderingar som på sikt kan förändra branschen.

Taggar
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.