För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så släpper du lös på Youtube

Glöm traditionell företagsfilm. Nu handlar rörlig kommunikation om att lyfta fram människan bakom företaget, om autenticitet och att våga vara personlig. Det säger Xue Mei Rhodin, företagsstrateg, entreprenör och aktiv på Youtube.
Publicerad 1 dec 2016

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Läs även: 103 unga idéer: Sveriges mest lovande unga företagare

Läs även: Succé för Företagarnas Unga Nätverk

Rörlig media blir allt viktigare för dig som företagare.

– Om du om tre år är den enda i din bransch som inte har koll på hur Youtube fungerar är du ute ur leken.

Xue Mei Rhodin är helt övertygad. Hon är entreprenören som ägnat hela sin karriär åt att fundera kring vad som gör att ett företag fungerar – och sedan utbilda andra om det hon lärt sig. Hon driver flera bolag där hon ger företagsrådgivning, producerar en podcast om entreprenörskap och sedan ett halvår driver hon två Youtubekanaler. På den ena, HeyXueMei, vloggar hon om sin företagarvardag och på den andra, StartupCabin, pratar hon om entreprenörskap i stort, inte sällan med inbjudna gäster. Med andra ord: hon lever som hon lär.

– Att jobba med rörligt material är superviktigt för alla företag. Konverteringen, alltså din return of investment, är 2,5 gånger större än när du kommunicerar med text. Det beror på att vi människor är programmerade att titta på andra människor. Vi vill se uttryck, kunna läsa känslor, säger Xue Mei.

”Att jobba med rörligt material är superviktigt för alla företag”

Men vi tar det från grunden. När Xue Mei pratar om att ”finnas på Youtube” är det inte företagsfilm i traditionell mening hon tänker på. Snarare handlar det om kommunikation à la de nya Youtubestjärnorna – men där innehållet i stället för att handla om humor, mat eller skönhet kretsar kring livet som entreprenör och om företagande i stort och smått.

– ”Entertain or die” är ett klassiskt Youtubeuttryck och så är det verkligen, man måste underhålla för att lyckas. Men det allra viktigaste är att avsändaren är en riktig person. Ingen vill följa bara ett bolag på Youtube. Det måste vara någon man kan identifiera sig med, som engagerar, säger Xue Mei och gör en jämförelse mellan Virgin Airlines officiella Instagramkonto och Richard Bransons egna.

– Vem tror du har flest följare? Richard Branson har nästan dubbelt så många!

För den företagare som vill hänga med är det alltså dags att både börja agera videoskapare och programledare, något som kan kännas övermäktigt i en entreprenörsvardag som redan kräver att man axlar en mängd olika roller.

– Gör det så enkelt som möjligt för dig: filma och redigera med mobilen och få in det som en rutin i din vardag, säger Xue Mei för att sedan fylla i:

– Eller köp hjälp. Men det måste vara någon som kan sociala medier och som förstår hur Youtube fungerar.

Det största hindret, menar Xue Mei, är varken att videoskapande tar mycket tid eller är omständligt – det är vår kultur.

– Vi svenskar är så otroligt rädda för att göra bort oss och för att få kritik. För att lyckas på Youtube måste du vara beredd på att bli kritiserad. Det ingår.

Xue Meis favoriter: Enteprenörerna som gör succé på Youtube:

Casey Neistat

Casey Neistat

Om företaget:
Casey Neistat är film- och tv-producent, regissör och medgrundare till Beme – en videoapp som går ut på att användaren filmar genom att bara hålla telefonen mot sig. Han är amerikan och baserad i New York.

Om kanalerna: Casey Neistat låter sina följare hänga med i hans vardag som entreprenör men gör också filmer där han testar tekniska manicker och gör olika DIY-projekt. Han startade sin kanal 2010 och hade i juni 2016 nästan 3,5 miljoner följare.

Xue Mei tycker till: ”Han är helt briljant! Hans videor ser så otroligt avslappnade, nästan lite sjaviga – men precis allt är uttänkt in i minsta detalj. Han är helt klart den bästa entreprenörsvloggaren just nu, både vad gäller format och branding.”

Marie Forleo

Marie Forleo

Om företaget:
Entreprenörscoach med 275 000 följare som bland annat erbjuder utbildningsprogram i personlig och entreprenöriell utveckling, skriver böcker och håller föredrag.

Om kanalerna: MarieTV är en av USA:s största kanaler om företagande, produktivitet och personlig utveckling. Här intervjuar hon inspirerande personer, kommer med konkreta tips och råd om ”hur man skapar ett företag och ett liv som man älskar”. Kanalen har 275 000 följare.

Xue Mei tycker till: ”Hon säljer verkligen drömmen om att vara en vacker, lyckad och lycklig entreprenör. Hon är alltid superfixad och skitsnygg, men så autentisk i sitt sätt att vara. Samtalen känns äkta – det är helt enkelt rakt igenom riktigt bra.”

Mimi och Alex Ikonn

Mimi & Alex Ikonn

Om företaget:
Mimi och Alex Ikonn är gifta och driver tillsammans Luxyhair.com, en webbshop som säljer löshår. Huvudkontoret ligger i Toronto, där paret delvis är uppvuxna, men de bor numera i London.

Om kanalerna: Tillsammans har paret tre kanaler. ”Luxy Hair” där Mimi visar löshårstips och tricks, Alex har en kanal där han både vloggar och laddar upp klipp om i huvudsak personlig utveckling och företagande och så Mimis där hon, förutom att vlogga, gör videor om mode och stil. Totalt har kanalerna 3,4 miljoner prenumeranter, merparten följer Mimis kanal.

Xue Mei tycker till: ”De säljer inte bara sina löshår, de säljer hela sin livsstil. De reser tillsammans över hela världen, de är hälsosamma och pratar mycket om vad det är som gör att man orkar vara en entreprenör. Man blir inspirerad av dem, helt enkelt.”

Brian Rose

Brian Rose

Om företaget:
London Real Academy är en internetplattform där vem som helst kan bli betalande medlem för att inspireras av andra företagare och utbildas i entreprenörskap genom webinars, videor och träffar i verkliga livet.

Om kanalerna: Kanalen, med namnet London Real TV, består av intervjuer med framgångsrika och inspirerande personer – där Brian Rose själv är den som för samtalet framåt. Kanalen har nästan 167 000 föjare.

Xue Mei tycker till: ”Man kan tro att det är traditionella tv-intervjuer han bjuder på, men det är snarare samtal mellan två entreprenörer där man både får lära sig mer om den han intervjuar och får följa Brian Roses egen utveckling som entreprenör. Han drar sig inte för att berätta vad han själv tänker och tycker.”

Xue Meis nio tips för att lyckas på Youtube:

1. Först och främst, lär dig skillnaden mellan att ”vlogga” och att ”youtuba”. Vlogga: att filma delar av sin vardag. Youtuba: att skapa innehåll efter ett visst format.

2. Känns det svårt, ta hjälp av någon som förstår hur sociala medieplattformar fungerar.

3. Hitta ditt bildspråk. Det här gäller alla plattformar du jobbar med – Youtube, Instagram, Facebook med flera.

4. Stirra dig inte blind på tittarsiffror. Det är interaktionsgraden som är viktig, alltså om folk reagerar och kommenterar eller inte. Höga tittarsiffror kan mycket väl bero på att videon hamnar högt upp i sökningar – inte för att folk verkligen tittar.

5. Hitta din hälsningsfras, det gör att tittarna känner igen sig.

6. Identifiera dina ”die hard fans”, alltså den procenten som gillar precis allt du gör. Underhåll dem, bekräfta dem! De kommer att hjälpa dig mer än du tror med spridningen.

7. Kom ihåg att kameran äter allt. Du måste fixa dig betydligt mer än vanligt för att det ska funka i kameran. Gäller även killar! Tänk starka färger, unika klädesplagg. Det gör dig lätt att komma ihåg.

8. Börja ett halvår innan du kör i gång skarpt. För att lära dig filma på ett snyggt sätt, hitta din ton och ditt sätt att klippa krävs både tid och övning.

9. Glöm inte – är du på Youtube måste du också vara på Instagram, Facebook och Twitter.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna