För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

UF – en snabbväg till Business

Var fjärde gymnasieelev – över 26 000 ungdomar – drev ett UF-företag (Ung Företagsamhet) under det senaste läsåret. Och forskning visar att de som övat sig i entreprenörskap klarar sig bättre i arbetslivet.
Publicerad 8 nov 2016

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna.

Just nu pågår registreringen för fullt av nya, blivande UF-företagare i hela landet, fram till 1 november. Intresset för att starta och driva ett övningsföretag på skoltid har ökat varje år sedan Ung Företagsamhets verksamhet startade 1980.

– Det ser lovande ut inför det här läsåret också, intresset fortsätter att öka. Och jag är övertygad om att effekten syns i samhället inom åtta till tio år. UF-alumnerna startar i högre grad än andra egna företag senare i livet. De blir också bättre anställda, med en större förståelse för organisationen och affären, säger Susanna Mörner, kommunikationsansvarig för Ung Företagsamhet i Sverige.

När forskare på Handelshögskolan i Stockholm har utvärderat effekter av UF-företagande syns följande positiva effekter:

➔ Det är 20 procents högre sannolikhet att elever som drivit UF-företag startar företag senare i livet.

➔ Bland dem som drivit UF-företag syns även 20 procents lägre arbetslöshet 8–15 år efter gymnasiet.

➔ 44 procent av dem som drivit UF-företag når en chefsposition.

Hälften av dem som driver UF-företag i dag är tjejer och 52 procent av dem som tar på sig vd-rollen i UF-företag är tjejer. Något som Susanna Mörner tror kommer ha effekt på företagandet i Sverige, och på samhället överlag.

– Vi vet att fler kvinnor blir intresserade av att driva eget tack vare vår utbildning i UF-företagande. Det är vårt bidrag till ett mer jämställt arbetsliv och mer jämställda styrelserum. Det här ger resultat.

Även för nyanlända ungdomar kan UF-företagandet fungera som en bra väg framåt, konstaterar Susanna Mörner.

– Vi har sett att elever som går introduktionsprogram på gymnasiet klarar att driva UF-företag alldeles utmärkt. De är som klippta och skurna för det. De lär sig språket snabbare och får kontaktnät. De får en snabbväg in i samhället via Ung Företagsamhet.

Trenden bland unga företagare generellt i dag är att många unga har ett stort samhällsengagemang, ser Susanna Mörner.

– Vi ser mer och mer av socialt entreprenörskap, eleverna vill på olika sätt göra världen lite bättre. Vi hjälper dem att få långsiktighet i sin företagsidé. Många vill kanske sälja en produkt och skänka pengar de får in till Cancerfonden – som en engångsföreteelse. Vi guidar dem till att få affärsidén att hålla över tid.

Det finns många lyckade exempel på unga entreprenörer som tagit avstamp i sitt övningsföretagande, för att i dag göra succé med sina företag. Till exempel UF-alumnen Erik Fjellborg, som i dag har drygt 100 anställda i sitt företag Quinyx.

– Han fick sin UF-företagsidé när han sommarjobbade på McDonald's i Örebro. Varje dag satt chefen med schemaläggningen och ringde efter folk, ”kan ni komma och jobba”? Erik, som programmerat sedan han var 14, byggde ett enkelt schemasystem som löste problemen, berättar Susanna Mörner.

I dag har Erik Fjellborgs aktiebolag över 400 kunder med 140 000 aktiva användare. Ica, Fedex, Max Hamburgare och Burger King är några av dem som löser schemaläggning för sin personal, via Quinyx system.

Tio profiler som började som UF-företagare

Filip Tysander, Daniel Wellington
Då och nu: Sålde salamikorv via sitt UF-företag sista året på gymnasiet i Uppsala. Driver i dag klockföretaget Daniel Wellington, som få kan ha missat. På mindre än fem år har man gått från noll till över en miljard kronor i försäljning. Årets Företagare i Sverige 2016.

Markus Sackemark och Per Almhorn, Iveo
Då och nu: Drev Mobil utbildning UF som tillverkade en körkortsapp på en egen plattform. UF-mässan ledde till kontakter som ledde till jobb och eget bolag. I dag driver de digitalbyrån Iveo med nio anställda.

Johanna Boman, Rebelt of Sweden
Då och nu: Gick till skroten och bad om begagnade bilbälten för att tillverka väskor, till sitt UF-företag. Driver fortfarande Rebelt of Sweden, nu som ett aktiebolag. Och produktionen sköts via ett integrationsprojekt.

Sammy Ben Abla, Vendito.com
Då och nu: Drev UF-företag med tjänst för att ta emot reklam anpassad efter kundens intressen. Driver nu Vendito (latin för ”sälj”) som just etablerat sin digitala e-handelstjänst i Burma, Kamerun, Elfenbenskusten, Senegal, Tanzania och Uganda.

Joel Svensson, Partykungen
Då och nu: Hans UF-företag hjälpte andra UF:are att synas på nätet. Driver i dag e-handelsföretaget Partykungen i Gävle. Företaget säljer kläder för maskerader och partyattiraljer.

Lina Areblad, marknadsansvarig på Uber i Sverige
Då och nu: Drev UF-företag 2010 i Göteborg, drev sedan en egen kommunikationsbyrå, innan Uber snappade upp hennes talang och anställde henne.

Johan Berglund och Mikael Blix, Laget.se
Då och nu: Kläckte sin UF-idé om lagsidor som underlättar idrottslagens administration. Är i dag en av Sveriges största sajter och har nu börjat exportera sin tjänst till Tyskland.

Camilla Ljunggren, Pluringen
Då och nu: Tog fram Pluringen, en liten väggfast hållare för disktrasor, till sitt UF-företag. Pluringen lever vidare, med två fabriker, och är Designtorgets mest säljande produkt i antal och omsättning.
Camilla har även grundat Business Challenge.

Patrik Shields, Naimakka
Då och nu: Via sin hobby fallskärmshoppning kläckte han UF-idén om att återvända fallskärmslinor i form av armband, som kan dras ut till 2,5 meter tålig lina under överlevnadsäventyr. Säljs nu via egna företaget Naimakka till hela världen.

Hanna Jörnhammar, Liv Living
Då och nu: Tog fram linprodukter till sitt UF-företag i Visby. Driver vidare det hela i dag via företaget Lin Living. Blev Anders Wallstipendiat i fjol och belönades med 100 000 kronor.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna