För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så skyltar du som proffsen

Hur använder du ditt skyltfönster på ett smart, innovativt sätt? JoAnn Tan Studios grundare och vd Cilla Winbladh vet. Hennes företag gör NK:s legendariska julskyltning för sjätte året i rad.
Publicerad 11 dec 2016

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Vi svenskar handlar på nätet för 50 miljarder kronor om året, en siffra som växer stadigt. Samtidigt öppnar klassiska e-handelsjättar som Amazon och Apple just sina första fysiska butiker. Och globala lyxvarumärken lägger miljontals kronor på att styla sina skyltfönster. Fysiska butiker har med andra ord en fortsatt viktig roll, men den förändras snabbt. Shopping blir alltmer en upplevelse, konstaterar Cilla Winbladh.


– Förr gick vi till butiker för att handla, i dag går vi dit för att få en upplevelse. Det handlar om att skapa en kommersiell och kulturell teater, precis som NK-grundaren Josef Sachs vision redan vid förra sekelskiftet.

Enligt rapporten The Future of Retail, som ges ut av Trendbyrån PSFK Labs, ställer konsumenterna höga krav på fysiska butiker. De måste förvandlas till showrooms för varumärken och berätta historier.

Rätt använt kan ditt skyltfönster både göra att du säljer mer och lyfter ditt varumärke.

– Ju mer digitaliserat allt blir desto viktigare kommer det fysiska mötet att bli. Många lägger fortfarande mer pengar på reklam i andra mediekanaler, men fler och fler börjar förstå skyltfönstrets värde, säger Cilla Winbladh.

För sex år sedan startade hon företaget tillsammans med creative directorn JoAnn Tan från Malaysia, som numera delar sin tid mellan företagets kontor i Milano och Stockholm. Företaget skapar butiksmiljöer, skyltfönster och koncept för varumärken, varuhus, museer, mässor och modevisningar. Deras arbete syns runtom i världen från Hermès i Köpenhamn till Fendi i Tokyo.

I studion i Stockholm jobbar 15 personer, alltifrån designer och arkitekter till mönsterkonstruktörer, snickare och smeder.

– Du är aldrig någonsin närmare ett köp än när du går förbi ett skyltfönster. Det är svårt att slå. Och det märks om någon har lagt ner sin själ i skyltningen, säger Cilla Winbladh.

Joann Tann Studios

Några meter ifrån henne handmålas röda äpplen och en rad svarta minikostymer ligger på rad på verkstadsbordet i centrala Stockholm. I rummet innanför torkar långa rader av runda blå älvhuvuden. Det är slutspurt inför avtäckningen av NK:s berömda julskyltning, under ledning av produktionschef Cora Hamilton.

– Allt vi gör handlar om storytelling, inte bara att ställa ut något för sakens skull. Och hantverket är vår styrka, vi kan tillverka konceptet oavsett om det är till en butiksöppning i Macao eller om det handlar om att skapa ett porträtt av Karl Lagerfeld i papper, säger hon.

Samtidigt kliver JoAnn Tan in i verkstaden för ett produktionsmöte. Hennes råd till alla som vill maxa sitt skyltfönster?

– Du behöver bara inse att du inte har något att förlora. Det är ”free creative space”. Om du gör ett misstag är det ingen katastrof. Skyltfönstret är en yta där du kan experimentera.

Fler artiklar om hur du skyltar bäst:

Pet Sounds: "Skyltfönstret är vår löpsedel"

Norins ost: "Kunderna ska haja till"

Kii: "Vi hade en toalett i skyltfönstret"

Taggar
Fler nyheter från Företagarna