Så räddar du ditt rykte
Läs gärna även reportaget om Linda som blev oskyldigt anklagad för fusk.
”Blir man orättvist uthängd som fuskare måste man våga bita ifrån för att skydda sitt varumärke.”
1. Utgå inte från att kritikerna har fel. Försök istället se om de kan ha rätt. Undvik att gå i försvarsställning. Analysera läget förutsättningslöst.
2. Låt inte media ta över så att du hindras i ditt arbete att lösa krisen. Åtgärda direkt det du kan och tala om för eventuella journalister att du återkommer efter det att problemen åtgärdats.
3. Ta hjälp utifrån. I en kris blir man som i en torktumlare, ältar, tappar omdömet och kan agera i affekt. Du riskerar att bli mentalt utmattad. Har du inte råd med en konsult – ta hjälp av en vän med gott omdöme som får agera bollplank. Helst inte bara familj. De kommer att vara lika känslomässigt involverade som du.
4. När du talar med journalister, förbered budskapet enligt principen: ”Detta hände och detta har jag gjort för att åtgärda – och om det är aktuellt – detta har jag gjort för att undvika att samma sak händer igen.” Ljug aldrig, men du behöver inte berätta hela sanningen.
5. Glöm inte andra målgrupper än media. Var beredd att informera medarbetare, kunder och leverantörer. Lyckas du få medarbetarnas stöd i en kris så är väldigt mycket vunnet.
6. När du angrips medialt måste du försöka visa ödmjukhet och förståelse för kritik och acceptera vettiga argument. På så sätt kan du också få journalister och andra intressenter att lyssna på dig.
7. Efter en kris kan det kännas tomt och deprimerande. Analysera vad du ska göra för att återfå förtroende. Inse att det kan ta tid, men att det går, och att du förhoppningsvis står starkare på sikt.
8. Många större företag har en vilande krisgrupp som kan börja agera om någonting händer. Det finns ofta en bestämd agenda med instruktioner om vem som gör vad vid en eventuell krissituation. Men småföretagare med skral kassa är istället tvungna att ta tag i problemet på egen hand. Och då gäller det att vara snabb.