För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Så blir du årets företagare

Vissa blir utsedda till Årets Företagare, andra knegar på i vardagen. Är det hårt arbete, gener eller kanske bara en slump? Företagaren ger sig ut på jakt efter framgångens DNA.
Publicerad 10 apr 2014

Bilden på Youtube är suddig, men det går inte att ta fel på att Tobias Lindfors är väldigt rörd. Han torkar bort en tår från ögonvrån, och konstaterar att innan han kan säga något alls i mikrofonen som sätts i handen på honom så måste han få samla sig lite. Han har, 32 år gammal, precis fått reda på att han har vunnit Årets Företagare 2010, och väl uppe på scenen kommer känslorna över honom.

– Jag var så fruktansvärt stolt, konstaterar han med känsla i rösten när han tre år senare åter tittar på filmklippet. Dels för att jag var den yngsta företagaren som hade fått priset, dels för att det var en så jäkligt härlig känsla att få ett erkännande för att vi hade gjort ett bra jobb.

”Ett bra jobb” är att ta i lite i underkant. Tobias Lindfors startade företaget Student Consulting tillsammans med kompisarna Niklas Jansson och Benny Grahn i studentkorridoren på Luleå universitet i slutet av 1990-talet. Då åt de nudlar och hade inte en krona i eget kapital. 2010 när han vann Årets Företagare, var omsättningen uppe på över 400 miljoner kronor med vinst varje år däremellan. Men vad är det då som gör att det går så bra? Vad är det som gör att en del företagare vinner priser och tiodubblar omsättningen på tre år medan de flesta av oss tuffar på i vardagen som vi alltid har gjort?

Forskarna har i många år försökt att besvara den frågan – de har vänt och vridit på olika företagare för att se vilka egenskaper det är som bygger ett imperium. Svaret de har kommit fram till är: inga alls. Det går helt enkelt inte att säga att det finns egenskaper, eller särskilda karaktärsdrag, som särskiljer entreprenörer från andra individer.

Framgångsrika företagare vågar testa, och de är inte rädda att ändra sig om det inte går så bra.

– Vi människor vill gärna tro att de som är framgångsrikast är väldigt extroverta med massor av djävlar anamma, men det går inte att på förhand säga att han eller hon kommer att lyckas baserat på ålder, kön eller psykologiska karakteristika, konstaterar Karl Wennberg, docent på Handelshögskolan i Stockholm och forskare vid Ratio. Ta bara två så framgångsrika entreprenörer som Richard Branson och Ingvar Kamprad. Den förste är, enligt egen utsago, en slipshatande äventyrare som älskar spänning och nya idéer – och för många den ultimata förebilden och en personifiering av den framgångsrike företagaren. Ingvar Kamprad å sin sida har också, minst sagt, lyckats bra med sitt företagande. Men där Branson är utåtriktad är Kamprad hemlighetsfull. Där Branson propagerar för kul och diversifiering praktiserar Kamprad försiktighet och håller sig till grundidén. Och där Branson glatt sponsrar formel 1-team och finansierar atlantflygningar med luftballong så andas, lever och predikar Kamprad sparsamhetens evangelium. Två ganska olika herrar, men båda två så otroligt framgångsrika i arbetet med att bygga företagsimperium.

– Är det något vi kan lära oss av dem så är det att det inte finns någon ”one size fits all” när det gäller företagande, konstaterar Karl Wennberg.

– Jag menar, Branson framstår som galen och påtänd, medan Kamprad är precis tvärtom, vanlig och tråkig. Och även om många gärna vill tro att en framgångsrik företagsledare är ungefär som Branson, så visar forskningen att det inte alls behöver vara så. Det finns massor med test och sidor på nätet där du kan kryssa i svar på frågor om dina personliga egenskaper för att se om du passar som företagare, men det är humbug, förklarar Karl Wennberg. Det går inte att säga vem som blir en framgångsrik företagare bara baserat på personligheten.

Men vad är det då, vad är det Branson och Kamprad och Årets Företagare har gemensamt? Enligt Karl Wennberg handlar det mer om vad de gör och hur mycket de jobbar än hur de är, något de har gemensamt med framgångsrika människor inom alla yrkesgrupper.

– Man ska vara medveten om att du och jag inte blir lika duktiga som Zlatan ens om vi tränade jämt. Men när vi tittar på skillnaden mellan de riktigt framgångsrika entreprenörerna och de mer vanliga företagen så ser vi att skillnaden snarare ligger i agerandet, vilka målsättningar man har och vad man har för förhållningssätt till sitt företagande, än i några särskilda grundegenskaper.

Vad är det då de riktigt framgångsrika gör? För det första vågar de väldigt snabbt lämna sin specialistroll för att i stället bli generalister som har koll på allt från ledarskap till ekonomistyrning. För det andra har de förmågan att testa nya idéer igen och igen och igen.

– De flesta av de riktigt framgångsrika har en uppsjö av verksamheter bakom sig, en del lyckade, andra mindre bra. I princip alla nya affärsidéer är lite konstiga och man vet inte från början om de kommer att lyckas eller inte, men förmågan som de framgångsrika företagarna har är att de vågar testa, och inte är rädda för att ändra sig om det inte går som de trodde från början.

Sedan Tobias Lindfors vann Årets Företagare har företaget vuxit till en koncern med 700 miljoner kronor i omsättning, 9 000 sysselsatta och verksamhet i tre länder, fortsatt med vinst varje år. Vad tror han är nyckeln till hans framgångar? Svaret kommer utan tvekan:

– Vi har ett fantastiskt team som jobbar tillsammans, och jag hade aldrig lyckats så här bra om jag inte hade haft så bra kollegor. Vi har 95 kontor i hela Skandinavien, och priserna som vi har fått är ett kvitto på hela teamet, att vi alla tillsammans har åstadkommit det här.

Och enligt Karl Wennberg är det precis det här som till exempel riskkapitalister, som måste försöka bedöma om en företagare ska bli framgångsrik, tittar på.

– Det man vill se är att affärsidén är vettig och går att expandera, men också att det är ett bra team och inte bara en enda person inblandad. Ta fotbollslandslaget som exempel. Zlatan är en riktigt duktig spelare, men utan laget vinner han ändå inte. Samma sak är det med företag, du behöver en riktigt bra lagkapten, men han eller hon behöver i sin tur ett bra lag med sig för att vinna.

Vad kan man då lära sig av de bästa företagen? Enligt Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna och ordförande i juryn som utser Årets Företagare, är det framförallt viljan och förmågan att växa på ett finansiellt hållbart sätt som är intressant.

– Många företag har fullt upp med att driva verksamheten dag för dag och varken hinner eller orkar fundera längre än hur de ska kunna betala löner det närmaste halvåret. Då kan det vara intressant att titta hur de här bolagen som är nominerade till Årets Företagare har agerat för att kunna växa, och växa snabbt.

Ytterligare en aspekt som utmärker Årets Företagare är att de i sin kommun och region ses som bra förebilder.

– Ofta genom att de, givet sina förutsättningar och intressen, på olika sätt är med och bidrar till ett bättre klimat för entreprenörskap och företagande, förklarar Elisabeth Thand Ringqvist. Till exempel har en av de tidigare vinnarna varit med och finansierat lokal infrastruktur, medan en annan har tagit sig tid att föreläsa för ortens ungdomar om entreprenörskap. De bidrar till något större helt enkelt.

Och är det något som Tobias Lindfors poängterar är det att lönsam tillväxt visserligen är rolig och en förutsättning för att kunna fortsätta att bygga företaget, men det är inte det som driver företaget framåt.

– Du måste jobba för något större än att bara tjäna pengar, och det vi gör är att jobba för att skapa fler jobb, varje dag. Det skapar en helt annan drivkraft i företaget – och det är det som har tagit oss från studentkorridoren till 9 000 sysselsatta i dagens koncern.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna